لغو تحریم ها باعث ورشکستگی عربستان می شود؟
وب‌سایت تحلیلی-آمریکایی «وکاتیو» با انتشار گزارشی نوشت: ایران پس از لغو تحریم‌های این کشور، به طور رسمی بازگشت خود را به بازار نفت که این‌روزها شرایط بحرانی را سپری می‌کند، اعلام کرد. این بدان معناست که اقتصاد عربستان سعودی که در ماه‌های اخیر، از بازار آشفته نفت و کاهش بی‌سابقه بهای طلای سیاه به‌شدت ضربه دیده است است، روزهای بدتری را پیش روی دارد. 
 
بازگشت تهران به صحنه مبادلات جهانی در بدترین شرایط ممکن برای عربستان و زمانی که اقتصاد وابسته به نفت این کشور روزهای سختی را سپری می‌کند، روی داد. 
 
در ادامه گزارش آمده است: عربستان در داخل با بحران شدید مالی روبرو است و اکنون رقیب منطقه‌ای این کشور قصد دارد بازار را با ذخایر غنی نفت‌ خام خود اشباع کند. بهای نفت‌خام تنها پس از اعلام آمادگی تهران برای افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات روزانه خود، به پایین‌ترین سطح در 13 سال گذشته رسید و زیر 28 دلار در هر بشکه معامله شد. 
 
بهای نفت‌خام در 18 ماه گذشته، با کاهش 75 درصدی از 115 دلار در هر بشکه به 28 دلار رسیده است. کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت تاکنون از کاهش صادرات خود سر باز زده‌اند. این در حالی است که هیچ‌کدام از این کشورها به‌اندازه عربستان از کاهش بی‌سابقه بهای نفت، متحمل ضرر نشده‌اند. 80 درصد درآمد بزرگترین صادرکننده نفت جهان، از طریق صنایع نفت‌ و گاز حاصل می‌شود. کاهش بیش از پیش بهای نفت‌ خام به‌معنی سقوط آزاد اقتصاد بیمار این پادشاهی است.     
 
نگارنده گزارش سپس به نقل از یک کارشناس اقتصادی آمریکایی می‌نویسد: عربستان سیطره خود را بر بازار نفت از دست داده است. این کشور دیگر قادر نیست مانند گذشته با دیکته کردن سیاست‌های خود معادلات بازار نفت را تعیین کند. اقتصاد عربستان بدلیل بهای پایین نفت‌خام نفس‌های آخر را می‌کشد.  
 
در ادامه گزارش با اشاره به کاهش 100 میلیارددلاری ذخایر خارجی عربستان، پیش‌بینی می‌شود این کشور در کمتر از 5 سال به ورشکستگی کامل برسد.