سقوط بهای نفت آمریکا در بازار معاملات آتی

روند نزولی بهای نفت در آمریکا به معاملات بازار آتی این کشور نیز سرایت کرد به طوریکه در معاملات بازار‌های آسیایی، بهای نفت خام آمریکا در معاملات آتی با 3 درصد کاهش به 27 دلار در هر بشکه رسید. این کمترین سطح از بهای نفت خام آمریکا از سال 2003 (1381) محسوب می‌شود. 

 

سیر نزولی بهای نفت آمریکا از زمانی شدت گرفت که آژانس بین‌المللی انرژی به کشورهای صنعتی توصیه کرد در سیاست‌های نفتی خود تجدیدنظر کنند زیرا بازار جهانی نفت در سال 2016 با مازاد تولیدات مواجه خواهد شد. این هشدار فقط بر بهای نفت تاثیر منفی نگذاشت؛ بلکه  ارزش شاخص‌های بورس در آسیا نیز با افت بها مواجه شد بطوریکه شاخص "ام آی ای پی" ژاپن کاهش 2.8 درصدی را تجربه کرد که در 4 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

"جاناتان برِت،" کارشناس بازار نفت در سیدنی، اظهار داشت: بهای نفت به طور مستقیم از تصمیم کشورهای صادرکننده نفت در سازمان اوپک تاثیر می‌پذیرد. این کشورها حاضر به کاهش سطح تولیدات خود نیستند و به نظر می‌رسد به ورود نقدینگی به کشور بیشتر از درآمدزایی توجه می‌کنند. هرچند تولیدکنندگان نفتی در آمریکا اندکی از سطح تولیدات خود کاسته‌اند؛ اما همچنان تحت تاثیر عملکرد کلی بازار در حال زیان‌دهی هستند.

 

بهای نفت خام آمریکا در معاملات آتی بازار با 97 سنت کاهش به 27 دلار و 49 سنت در هر بشکه رسید. این رقم 3.4 درصد کمتر از آخرین افت بهای شدید نفت خام آمریکا در سپتامبر 2003 است. بهای نفت برنت نیز در معاملات آتی بازار با 61 سنت کاهش به 28 دلار و 15 سنت رسید که 2.1 درصد کمتر از پایین‌ترین رکورد در 12 سال اخیر است.

 

رکورد در بازارهای نفتی بر دیگر بخش‌های تجاری و اقتصادی جهان نیز تاثیر گذاشته است. در نتیجه این موضوع، سرمایه‌گذاران برای انجام فعالیت‌های اقتصادی محتاط‌تر عمل می‌کنند.