بی بی سی در گزارشی به قلم "بن موریس" نوشت: فقط چند روز از لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران می‌گذرد؛ اما شرکت‌های تجاری و بازرگانی بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

برخی از این شرکت‌های خارجی، از ماه‌ها پیش که هنوز تحریم‌ها علیه ایران لغو نشده بود، برای بازگشت به بازارهای پرسود این کشور با منابع غنی مواد طبیعی، جمعیت تحصیلکرده و مناظر دیدنی و جذاب برنامه‌ریزی کرده بودند. شرکت‌های اروپایی و آسیایی در این امر پیشتاز بودند و با توجه به اینکه واشینگتن هنوز تحریم‌های داخلی خود را علیه ایران لغو نکرده است، شرکت‌های آمریکایی برای حضور در ایران دچار مشکل هستند و از رقبای اروپایی خود در زمینه سرمایه‌گذاری پروژه‌های پرسود ایران عقب افتادند.

 

بی بی سی در ادامه این گزارش نوشت: فرصت‌های پرسود بسیاری در ایران وجود دارد که می‌تواند بازده مالی خوبی را برای سرمایه‌گذاران خارجی تضمین کند. در ادامه به چند نمونه از این فرصت‌های اقتصادی در ایران اشاره شده است:

 

خودرو، کامیون و اتوبوس

 

گروه خودروسازی دایملر حتی لحظه‌ای را از دست نداد و بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها اعلام کرد تولید و فروش کامیون‌های خود را در ایران ازسر می‌گیرد. دایملر با مشارکت ایران خودرو برنامه تولید موتور و قطعات فنی خودرو را در ایران از نو آغاز خواهد کرد. دایملر سال 2010 مجبور به ترک بازار ایران شد؛ اما حالا با لغو تحریم‌ها اعلام کرد بازار داخلی ایران نیازمند عرضه حجم وسیعی از خودروهای تجاری به ویژه کامیون است.

 

ایران دومین بازار بزرگ برای فروش محصولات پژو سیتروئن  بود؛ اما این شرکت فرانسوی نیز به واسطه تحریم‌ها مجبور شد سال 2012 فعالیت خود را در ایران متوقف کند. پژو در سال‌های نه چندان دور 450 هزار دستگاه خودرو به بازار ایران می‌فروخت. این خودروساز فرانسوی نیز برای ازسرگیری مذاکرات و بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرده است.
خودروسازان دیگری مانند فولکس واگن نیز درپی انجام مذاکرات و حضوری فعال در بازار ایران هستند.

 

هواپیمایی

 

ایرباس اولین شرکت هواپیمایی بود که توانست قرارداد فروش 114 فروند هواپیما را با ایران ایر امضا کند. یکی از رسانه‌های داخلی ایران اعلام کرد این کشور دست‌کم به 600 فروند هواپیما در 10 سال آینده نیاز دارد. ایرباس در راه جلب نظر مقامات ایرانی رقابتی فشرده با بوئینگ خواهد داشت. بوئینگ یکی از معدود شرکت‌های آمریکایی است که اجازه یافت تبادل تجاری را با ایران آغاز کند.

 

بوئینگ تلاش می‌کند دو مدل محبوب 737 و 777 مسافربری را به بازار ایران وارد کند. باتوجه به اینکه ایران شهرهای توریستی فراوانی دارد، بوئینگ و ایرباس می‌توانند در امر جا به جایی مسافران و جذب گردشگران خارجی نقشی اساسی ایفا کنند.

 

نفت

 

ایران دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفتی در جهان است و سرمایه‌گذاری در این بخش برای شرکت‌های خارجی یک فرصت استثنایی به حساب می‌آید. شرکت فرانسوی توتال که پیشینه طولانی در فعالیت‌های تجاری در ایران داشت، مایل است بار دیگر به این کشور بازگردد. شرکت ایتالیایی "اِنی" به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران حاضر است 150 میلیارد دلار در پروژه‌های نفتی ایران سرمایه‌گذاری کند. برنامه سرمایه‌گذاری و توسعه حضور شرکت اِنی در ایران برای 4 یا 5 سال آینده طرح‌ریزی شده است.

 

شرکت نروژی "استیت اویل" و انگلیسی- هلندی "شل" از دیگر شرکت‌های اروپایی هستند که برای فعالیت تجاری و مشارکت در پروژه‌های نفتی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

گاز

 

میدان گاز پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی در جهان است و بخش وسیعی از آن در آب‌های ایران قرار دارد. همانند پروژه‌های نفتی، میادین گاز ایران نیز آماده پذیرایی از سرمایه‌گذاران خارجی هستند. موقعیت گاز با نفت کمی متفاوت است. صادرات گاز در مقایسه با نفت دشوارتر و پرهزینه‌تر است. ایران به دنبال توسعه پروژه کارخانه‌هایی برای تولید گاز مایع – ال ان جی – است که صادرات آنها از طریق حمل با کشتی و یا استفاده از خطوط گاز، راحت‌تر است. شرکت‌های شل، توتال و رپسول( اسپانیا) مهمترین شرکای تجاری ایران هستند که 3 کارخانه تولید گاز ال ان جی در ایران احداث خواهند کرد. شرکت آلمانی "لینده" نیز اعلام آمادگی کرده است در پروژه‌های گازی ایران سرمایه‌گذاری کند.

 

گردشگری

 

با توجه به لغو تحریم‌ها و تکثر مناظر دیدنی و آثار باستانی در ایران، مقامات این کشور پیش‌بینی کرده بودند شهرهای مختلف ایران به زودی شاهد سونامی گردشگران خارجی خواهند بود.
ایران در سال 2014 میزبان بیش از 5 میلیون گردشگر خارجی بود که 7.5 میلیارد دلار به این کشور وارد کردند. "مسعود سلطانی‌فر،" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، پیش‌بینی کرد تا سال 2025 تعداد گردشگران خارجی وارد شده به این کشور از 20 میلیون نفر در سال تجاوز می‌کند و سالانه 30 میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. 

 

ایران برای پذیرایی از این حجم از گردشگران به امکانات رفاهی بیشتری مانند هتل‌ها و رستوران‌ها نیاز خواهد داشت و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در این حوزه فعالیت‌هایی با سود تضمین شده انجام دهند.

 

معادن و فلزات گرانبها

 

معادن ایران سرشار از روی، مس، آهن خام، نقره و منگنز است. باتوجه به کاهش بهای کالاهای تولیدی در ایران، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از فرصت فعالیت در معادن این کشور بهره ببرند. کارخانه فولاد "نالکو" هند قصد دارد 2 میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه آلومینیوم سازی در ایران سرمایه‌گذاری کند.