متحدان آمریکا در جهان اســلام نمى خواهند تهران در کنارآنها قرار بگیرد. این اصلى ترین موضوع درباره روابط ایران و آمریکا و مسیر طولانى دو کشور براى اعتمادسازى است.

 

سرآغاز نتایج برجام  و افزایش  نگرانیهای عربستان در منطقه ////

 

 اعلام خبر غیرقابل پیشبینى تبادل زندانیان میان ایران و آمریــکا حتى بر اخبار اجراى توافق هسته اى ایران نیز سایه انداخت. اما براى بسیارى از رهبران جهان اسلام، حرکت آمریکا به سمت روابط نزدیک تر با ایران به شدت غیرقابل قبول می باشد. ولی حتى اگر این کشورها ازجمله کشورهاى قدرتمند حاشیه خلیج فارس عقیده خود را دراین موضوع تغییر دهند، آمریکا نمیتواند به ایران به چشــم یک متحد استراتژیک نگاه کند.
سرآغاز نتایج برجام  و افزایش  نگرانیهای عربستان در منطقه ////شجاعیان

 

رهبران کشــورهاى عرب  شامل عربســتان سعودى،امارات متحده عربى، بحرین، اردن و دیگر کشورهاى منطقه که نزدیک ترین متحدان آمریکا در خاورمیانه هســتند سالهاست که عنوان مى کنند باراک اوباما، رئیس جمهورى آمریکا بیش ازاندازه مشتاق همکارى با مقامات ایران است. واقعیت ان است که،پس از انقلاب مردم ایران در سال 57 عربستان سعودی بشدت از قدرت مادی و معنوی ایران واهمه دارد . چندی پیش  ایران چهار شــهروند ایرانى-آمریکایى بازداشــت را که به اتهامات مرتبط با امنیت ملى ایران در زندان بودند، آزاد کرد.

 

در مقابل آمریکا نیز هفت ایرانى بازداشــتى در این کشــور در ارتباط با نقض تحریمهاى ایران را آزاد کرد. در این بین اما برخی کشــورهاى عربى خاورمیانه این اقدام آمریکا را ادامه تلاشــهاى واشــنگتن براى جلب رضایت و خشنودى ایران تفسیر کردند. در همین حال پایگاه خبرى اوتاوا ســیتیزن می گوید: استفان دیون،وزیر امور خارجه کانادا از آغاز اجراى برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اســتقبال کرد و گفت: ما نیز از جامعه جهانى براى لغو تحریمهاى خود علیه ایران پیروى خواهیــم کرد.

 

او تاکید کرد: حفظ تحریمها در شرایطى که دیگر کشــورها تحریم هایشان رابرمى دارند سبب مى شــود تا شــرکتهاى کانادایى ضرر کنند. سپس ما در شرایطى قرار خواهیم گرفت که شرکتهاى کانادایى تنها خواهند ماند و به آن بازار دسترسى نخواهند داشت. با افزایش تنش ها بین ایران و عربســتان کشورهاى مختلف دنیا براى میانجیگرى بین دو طرف اظهــار آمادگى کردند.

 

در راستای تنش زدایی وزیر خارجه عراق اعلام کرد که همتاى عربستانى اش با طرح ابتکارى بغداد براى پایان دادن به تنش ایجاد شده میان ریاض و تهران، موافقت کرده است. «ابراهیــم الجعفــرى» وزیر خارجــه عراق، اعــلام کرد که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان طى یک گفتگوى تلفنى با طرح ابتکارى عراق براى آرام ســازى فضــاى حاکم بر روابط ریاض با تهــران، موافقت کرده اســت. وى در گفتگو با شــبکه«عراقیه» گفــت: وزیر خارجــه عربســتان در گفتگویى تلفنى به من گفت که اگــر ایران یــک گام بردارد، کشــورش 10 گام برخواهد داشت.

 

به نوشــته «عراق پرس» وزیر خارجه عراق افزود: با آغاز این بحران در روابط عربســتان و ایران، عناصر آرام ســازى تنش به وجود آمده وجــود دارد اما باید یک نفر ایــن عناصر را به تحرک وا مى داشــت.الجعفرى تاکید کرد: الجبیر با ســعه صدر با طرح عراق براى پایان دادن به تنش ایجاد شــده میان ریاض و تهران، موافقت کرد. زمانــى که من به ایران ســفر کردم و با «حســن روحانى» رئیس جمهور ایران دیدار کردم متوجه شــدم که وى نیز این طرح را مثبت ارزیابى مى کند و به هیچ وجه نمى خواسته که روابط تهــران و ریــاض به این درجــه از تنش برســد. هیچ دولت عاقلــى در جهان نمى خواهــد که شــعله هاى آتش فتنه را برافروزد.

 

و اما در پس هراس ریاض از تهران چه چیزی نهفته است؟

 

سرآغاز نتایج برجام  و افزایش  نگرانیهای عربستان در منطقه ////شجاعیان

 

-بر اساس اطلاعات تامسون رویترز ایران از لحاظ تولید علم رتبه هفدهم را از ابتدای سال 2013 تا کنون داشته و توانسته است 2925 مقاله تخصصی علمی تولید کند.

 

-ایران مرکز نخست جهان در نرخ رشد تولید مقالات علمی منتشر شده را دارد که هر 3 سال این تولید دو برابر می شود.از سال 1996 تا 2008 ایران تولید علمی خود را 18 برابر کرده است.

 

-مقاله های علمی تخصصی قبل از انقلاب 400 مقاله بود در حالی که الآن بیش از 20 هزار مقاله است.شمار دانشجویان قبل از انقلاب تنها 167 هزار نفر بود در حالی که این رقم اکنون نزدیک به 4 میلیون نفر است.

 

-شمار افراد درس خوانده مدرسه رفته در قبل از انقلاب 50 درصد بود در حالی که این رقم اکنون 86 درصد است. ایران همچنین توانسته است تقریبا بی سوادی را به طور کامل از بین ببرد. 60 درصد از قبول شدگان دانشگاه ها از میان دختران هستند.

 

ایران 6.3 میلیارد در سال 2011 هزینه پژوهش های علمی کرد.در سال 2012 ایران بیش از 38 هزار عنوان کتاب منتشر کرد، بیش از 250 میلیون نسخه کتاب چاپ کرد و جایگاه نخست انتشار کتاب در خاورمیانه و دهم در جهان را دارد.

 

ایران دوازدهمین تولیدکننده خودرو در جهان و اول در خاورمیانه است. بیش از یک میلیون خودرو در سال تولید می کند.دو ماهواره تا کنون با دانشمندان داخلی ساخته و میمون به فضا فرستاده و زنده برگردانده است.

 

-مقاله ای در 18 آوریل 2008 در نیوزویک با این عنوان منتشر شد: "دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که بارزترین فارغ التحصیل ها در جهان از ایران هستند."مسئولان دانشگاه مشهور استنفورد در سال 2003 شوکه شدند وقتی که دیدند بارزترین دانشجویان رشته الکترونیک که توانسته اند مدرک دکترا از این دانشگاه دریافت کنند همگی از دانشگاه علوم و تکنولوژی شریف ایران آمده است.

 

سرآغاز نتایج برجام  و افزایش  نگرانیهای عربستان در منطقه ////شجاعیان

 

سرآغاز نتایج برجام  و افزایش  نگرانیهای عربستان در منطقه ////شجاعیان
در  جایی که اعراب منطقه در هیچ یک از حوزهای فوق به غایت در برابر ایران با موضعی از ضعف قرار دارند، بعلاوه فرهنگ اقتصاد مصرف گرا و بکارگیری صنایع مونتاژ صرف بر قاطبع اعراب منطقه چیره گشته است.

 

حال تصور کنیم روزگاری، عربستان-قطر -امارات و... تحریم شوند؟؟!

 

سرآغاز نتایج برجام  و افزایش  نگرانیهای عربستان در منطقه ////شجاعیان

 

ایران از کشورهای خودکفا گندم وارد می کرد در حالی که اکنون به خودکفایی در تولید گندم رسیده در حالی که در تحریم به سر می برد.
ایران همواره به آفت وابستگی به نفت محکوم می شد در حالی که اکنون وابستگی بودجه اش به نفت را به زیر 30 درصد رسانده است.
صادرات ایران در گذشته کمتر از 5 میلیارد دلار بود در حالی که اکنون به بیش از 60 میلیارد دلار رسیده است.
همه اینها در حالی به دست آمده که ایران محاصره شده و در تنگنا قرار گرفته است، در این صورت اگر 120 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده اش را مجددا به دست آورد، چه خواهد کرد؟

 

سرآغاز نتایج برجام  و افزایش  نگرانیهای عربستان در منطقه ////شجاعیان