تعویق گفت‌وگوهای ژنو در مورد سوریه به آخر ژانویه

 «أسعد الزغبی» رئیس هیئت مذاکره کننده معارضان سوری اعلام کرد گفت‌وگوهای ژنو تا تاریخ 29 ژانویه به‌تعویق افتاد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره» قطر، این در حالی است که موسکو به ترکیب هیئت مذاکره کننده معارضان اعتراض کرده و گفته‌است که «موسکو از هیئت جایگزین حمایت خواهد کرد.»

الزغبی در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شده است که روسیه از اجرای این گفت‌وگوها ممانعت می‌کند و سعی دارد این گفت‌گوها لغو شود.

این در حالی است که یک سخنگوی دیپلماتیک روس گفته است که اگر در هیئت فعلی معارضان تغییراتی ایجاد نشود و یا اگر این هیئت گفت‌وگوها را ترک کند، کشورش به جای معارضان از هیئتی جایگزین برای گفت‌وگو با دولت «بشار اسد» حمایت خواهد کرد.

این دیپلمات روسی به خبرگزاری «رویترز» اعلام کرده است که روسیه به دنبال یکی از این دو گزینه‌ها است؛ یا اینکه اعضای هیئت عالی گفت‌وگوها نشست «ریاض» توسعه یابد یا اینکه هیئت معارض دیگری تشکیل شود.

بر اساس توافقی که در آخرین نشست صلح سوریه در وین صورت گرفت، قرار بود دور بعدی گفت‌وگوها با حضور هیئت‌های دولت و معارضین روز 25 ژانویه در شهر ژنو سوئیس برگزار شود. با این حال اصرار عربستان سعودی بر وارد کردن گروه‌هایی چون احرار الشام که رسما با القاعده بیعت کرده، به مذاکرات، موجب شده تا روند اجرای گفت‌وگوها با مانع مواجه شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم دیروز گفته بود که ممکن است مذاکرات ژنو با چند روز تأخیر برگزار شود.