پنتاگون: آمریکا برنامه‌ای برای افزایش نیروهای ویژه در سوریه ندارد

پیتر کوک سخنگوی پنتاگون روز جمعه در سخنانی تصریح کرد: آمریکا در حال برنامه ریزی برای افزایش تعداد نیروهای ویژه در خاک سوریه نیست.

در ماه اکتبر، کاخ سفید اعلام کرده بود که قصد دارد 50 نیروی ویژه را به سوریه اعزام کند تا به نیروهای موسوم به مخالفان میانه روی سوری کمک کند. روز جمعه نیز اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروی زمینی می‌تواند بخشی از راهبرد آمریکا برای شکست داعش باشد.

کوک در ادامه افزود: 50 نیروی ویژه عملیاتی چیزی است که برای مدتی درباره آن صحبت شده است، هیچ اختلافی وجود ندارد و هیچ افزایشی وجود نخواهد داشت. این همان تصمیمی است که چند ماه قبل گرفته شده است. ما در این باره رایزنی کرده‌ایم که گروه کوچکی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا در سوریه بوده‌اند تا به نیروهای مخالف سوری، نیروهای عرب سوری و ائتلاف عرب سوری کمک کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ادامه در خصوص همکاری نیروهای نظامی آمریکا و روسیه در خاک سوریه نیز گفت: همکاری نظامی بین روسیه و آمریکا در سوریه محدود به تفاهمنامه‌ای است که برای انجام عملیات هوایی بین دو کشور امضا شده است.

در ماه اکتبر، روسیه و آمریکا تفاهمنامه‌ای را در زمینه امنیت هوایی به امضا رساندند تا عملیات هوایی خود را در خاک سوریه بدون هر گونه درگیری انجام دهند.

کوک گفت: ما تفاهمنامه‌ای با روسیه در زمینه عملیات هوایی در سوریه داریم و این نهایت همکاری ما با روسیه در خاک سوریه است.