محدودیت روادید آمریکا تأثیری بر تجارت با ایران نمی‌گذارد

«آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری «ترند» مدعی شد که سخت‌تر شدن قوانین دریافت روادید آمریکا هیچ تأثیر منفی بر رابطه تجاری با ایران نمی‌گذارد.

ایر تصریح کرد: «جدیدترین اصطلاحات در برنامه معافیت روادید آمریکا (لایحه HR158) با هدف جلوگیری از حملات تروریستی بوده است و فکر نمی‌کنم که این موضوع اتباع خارجی را در زمینه تجارت با ایران نگران کند. خارجی‌هایی که در ۵ سال اخیر به ایران سفر کرده‌ باشند، باید برای دریافت روادید ورود به آمریکا ثبت‌نام کنند که این یک کار سختی نیست».

آلن ایر همچنین تأکید کرد که آمریکا تمامی تلاش خود را برای حذف ابهامات درباره تغییرات در برنامه صدور روادید آمریکا به کار می‌گیرد.

در بحبوحه ابهامات به وجود آمده در خصوص لایحه مذکور و به دنبال تحولات اخیر در این زمینه، «رعنا رحیم پور» مجری شبکه «بی بی سی» از پرواز به آمریکا طبق طرح معافیت روادید منع شد.

برنامه معافیت روادید، شهروندان ۳۸ کشور که اکثراً اروپایی هستند و پیشتر می‌توانستند بدون داشتن روادید، برای گردشگری، تجارت یا ترانزیت به مدت ۹۰ روز به آمریکا سفر کنند، را با محدودیت‌هایی برای سفر به آمریکا روبرو می‌کند.

این لایحه جدید بسیاری از اتباع خارجی و آنهایی که دو تابعیت دارند و در پنج سال اخیر به ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کرده‌اند را از ورود بدون دریافت روادید به آمریکا منع می‌کند.

آمریکا مدعی است که با هدف جلوگیری از تهدیدات احتمالی تروریستی، این لایحه را به تصویب درآورده‌اند تا حق امتیازات سفر به آمریکا را بعد از حملات تروریستی پاریس و کالیفرنیا محدود کنند.

تصویب این قانون، اعتراض ایران را به همراه داشت که می‌گوید این قانون بند 29 سند برجام را نقض می‌کند.

 آمریکا و سایر کشورهای گروه 1+5 در این بند متعهد شده‌اند از تصویب قوانین یا انجام اقداماتی که مانع از عادی‌سازی روابط تجاری با ایران شود، خودداری خواهند کرد.