«بی‌‌بی‌سی» در گزارش تازه خود از اعزام شماری از جوانان افغانستانی از سوی عربستان سعودی برای جنگ با حوثی‌های یمنی به این کشور خبر داد.

به گفته این شبکه انگلیسی و بر اساس گفته‌های اعضای خانواده شماری از این جوانان افغانستانی، آنها ابتدا به هدف حج عمره به عربستان سعودی می‌روند و بعدا به یمن فرستاده می‌شوند.

وزارت خارجه افغانستان در این خصوص به بی‌بی‌سی گفته است که تنها شنیده‌ها حاکی از این است که جوانان افغانستانی برای جنگ به یمن رفته، اما جزئیاتی بیشتری در دست ندارد.

«سید عبدالله نظامی»، خبرنگار بی‌بی‌سی که در کابل با خانواده‌های شماری از این جوانان صحبت کرده، می‌گوید اینکه چه کسی آنها را به یمن می‌رساند، روشن نیست.

بی‌بی‌سی با 2 خانواده‌ این جوانان افغانستانی صحبت کرده که به منظور جنگیدن به یمن رفته‌اند.

«احمدین» می‌گوید از 2 ماه گذشته تاکنون یکی از اعضای خانواده آنها که به منظور حج عمره به عربستان رفته، با آنها تماسی نگرفته است.

وی می‌افزاید: یک ماهی می‌شود که اشخاص زیادی رفته‌اند، از خانواده ما شش، هفت نفر و از روستائیان نزدیک به ما 40 یا 45 نفر رفته اند، تنها به این دلیل که از مکه مکرمه حفاظت کنند.

تاکنون مشخص نیست که چه تعداد از افغانستانی‌هایی که به یمن رفته‌اند، کشته شده و یا بازگشته‌اند.

یک نوجوان 16 ساله که خود را «اجمل» می‌نامد، به بی‌بی‌سی گفت که تنها به دلیل اینکه به وی گفته‌اند مکه قبله مسلمانان است، به عربستان رفته‌ است.

اجمل می‌گوید: من برای رفتن به جنگ برای رفتن به عربستان ثبت نام کردم. چون به ما گفته شده‌بود که در مکه مکرمه جنگ است.

یکی از مقامات افغانستانی که نخواست نامش فاش شود، به بی‌بی‌سی گفت که با صدها افغانستانی که برای جنگیدن با حوثی‌ها به یمن رفته‌اند، در ارتباط است.

جزئیات زیادی از نوع این ارتباط روشن نیست، ولی شماری از این خانواده‌ها گفته‌اند که شبکه‌ای در افغانستان فعال است که در این زمینه کار می‌کند.

در گذشته هم گاهی چنین بوده است که گروه‌هایی از افغانستانی‌ها برای جنگیدن در کشورهای دیگر اسلحه برداشته‌اند.

یکی از این گروه‌ها، حزب اسلامی به رهبری «گلبدین حکمتیار» است که هم در داخل با دولت افغانستان و هم در بیرون در حال جنگ با «نیروهای خارجی‌» است.

حزب اسلامی گفته است که در گذشته به کشورهای مختلف جنگجو فرستاده است. کشمیر خان یکی از فرماندهان پیشین این گروه که در سال‌های نود در جمهوری آذربایجان می‌جنگید گفته است که برای رفتن به یمن پیشنهاداتی دارد.