دولت اوگاندا روز جمعه اعلام کرد از اعزام خدمتکار زن به عربستان سعودی ممانعت خواهد کرد. دلیل این اقدام، بدرفتاری با آن‌ها و نادیده‌گرفتن حقوقشان اعلام شده است.

 

بنابر اعلام دولت اوگاندا، این ممنوعیت تا زمان بهبود شرایط زندگی برای خدمتکاران این کشور در عربستان ادامه خواهد داشت. بنابر قراردادی میان دو کشور، خدمتکاران زن اوگاندایی برای کار به عربستان فرستاده می‌شوند.

 

از زمان امضای این قرارداد، حدود 500 خدمتکار به عربستان اعزام شده‌اند. هفته گذشته پیامی صوتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن کارگران اوگاندایی از شکنجه و آزار به دست کارفرمایان خود در عربستان گله داشتند. 

 

اندونزی، اتیوپی و فیلیپین نیز از دیگر کشورهایی هستند که از حضور کارگران خود در عربستان تا زمان برخورداری آن‌ها از حقوق اولیه ممانعت کرده‌اند. با وجود اعمال ممنوعیت، یکی از مسئولان فرودگاه «انتبه» اوگاندا در این باره گفت روزانه به طور متوسط حدود 100 نفر این کشور را به مقصد عربستان در جستجوی کار ترک می‌کنند.

 

«یوری کاگوتا موسونی،» رئیس‌جمهور اوگاندا، به تازگی از سفری دو روزه به عربستان بازگشت. هدف از سفر مذکور، مذاکرات برای بهبود روابط تجاری میان دو کشور بود. او در این سفر از شرایط بد کارگران کشورش در عربستان سخنی به میان نیاورد.