افشای اسناد همکاری سیا و ام‌ای۶با قذافی

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز روز شنبه(۱۲ شهریور، ۳ سپتامبر) با انتشار گزارشی فاش کرد، اسنادی که از از دفتر کار رئیس سابق اطلاعات لیبی یافت شده است، جزئیات بیشتری را از همکاری نزدیک رژیم سابق این کشور با سازمان مرکزی اطلاعات امریکا(سیا) نشان می‌دهد.

مهم‌ترین بخش این اسناد آمده است که امریکا هشت بار افراد مظنون به تروریسم را با وجود آن که از شهرت لیبی در شکنجه زندانیان آگاه بود، برای بازجویی به این کشور فرستاد.

اگر چه سازمان‌های اطلاعاتی غرب پس از آن که لیبی در سال ۲۰۰۴ برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد همکاری خود را با این کشور افزایش دادند، اما اسناد یافت به دست آمده گویای آن است که این همکاری‌ها بسیار بیشتر و گسترده‌تر از آن چیزی بود که همگان از آن آگاه بودند.

علاوه بر سازمان سیا، سازمان اطلاعات خارجی انگلیس(ام‌آی‌۶) نیز به طور گسترده با رژیم قذافی همکاری داشت.

برخی از اسناد نشان می‌دهند که سازمان اطلاعات انگلیس حتی مایل بود شماره ‌تلفن‌های مردم لیبی را ردیابی و مکالمات آنان را کنترل کند.

همچنین در سندی دیگری آمده است که امریکایی‌ها متن سخن‌رانی معمر قذافی را درباره توقف برنامه تسلیحات غیرمتعارف لیبی برای وی تهیه کرده بودند.

پیش از این اعلام شده بود که برنامه بحث‌برانگیز " توقیف‌های غیرعادی " به دستور دولت بوش به اجرا درآمده بود، ربودن مظنونین به تروریست از سوی ماموران سیا و سرویس جاسوسی انگلستان و فرستادن آن‌ها برای بازجویی به کشورهایی که شکنجه در آن‌جا منع قانونی ندارند را مجاز دانسته بود.

به نظر می‎رسید مقصد این برنامه که پس از حوادثیازدهم سپتامبر به اجرا درآمد، زندان‎های مصر بوده باشد.

در پی کشف این اسناد که روز جمعه(۱۱ شهریور، ۲ سپتامبر) توسط روزنامه‌نگاران و دیده‌بان حقوق بشر کشف شد، جنیفر یانگ‌بلاد سخنگوی سازمان سیا از هر گونه ابراز نظر درباره آن خودداری کرد و تنها گفت: " تعحب‌آور نیست که سازمان اطلاعات مرکزی برای کمک به محافظت از کشور ما در برابر تروریسم و دیگر تهدید‌های مرگ‌بار با دولت‌های خارجی همکاری کند. "

وزارت خارجه انگلیس نیز در واکنش به کشف و افشای این اسناد گفت: " همواره سیاست دولت بر آن بوده است تا از اظهار نظر درباره مسائل امنیتی خودداری کند. "

اسناد یافت‌شده مربوط به سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ بود و بیشتر این اسناد شامل اسناد مربوط به اواخر سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ بود که در آن زمان، موسی کوسا، وزیر خارجه پیشین رژیم لیبی، ریاست وقت سازمان اطلاعات خارجی لیبی را بر عهد شد.

همچنین، در میان اسناد به دست آمده پیش نویس متنی را که امریکای‌ها برای قذافی تهیه کرده بودند، یافت شد.

پیش از این نیز، عبدالحکیم بلحاج، فرمانده نیروهای انقلابی لیبی در طرابلس در مصاحبه‌ای با روزنامه ایندیپندنت که روز جمعه منتشر شد، گفت که پس از دستگیری در فرودگاهی در مالزی، در سال ۲۰۰۴ به طور مستقیم از سوی ماموران سازمان سیا در تایلند مورد شکنجه قرار گرفته است.

انتشار این اسناد نشان می‌دهد کشورهایی که زمانی دوست نزدیک قذافی بودند اکنون به دشمنانی تبدیل شده‌اند که با حمله نظامی وی را پس ۴۲ سال حکومت بر لیبی از عرصه قدرت حذف کردند.