معمای خرید سلاح هسته‌ای عربستان از پاکستان

پایگاه اینترنتی دیلی کالر در مطلبی نوشت: تصمیم عربستان سعودی برای خرید سلاح اتمی از پاکستان همچنان یک معماست. 

 

در این گزارش آمده است: وزیر امور خارجه عربستان سعودی احتمال خرید سلاح هسته‌ای را از پاکستان نه رد می‌کند و نه تایید؛ با این کار یکی از بزرگ‌ترین سوالات امنیتی خاورمیانه را بدون پاسخ گذاشته است. 

 

جبیر پنج شنبه از پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی ان ان درباره اینکه کشورش قصد دارد از پاکستان سلاح اتمی بخرد یا نه، طفره رفت. گمانه زنی‌ها درباره اینکه آیا عربستان سعودی از متحد خود (پاکستان) سلاح اتمی خواهد خرید، یا نه در پی مذاکرات و پس از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ قوت گرفت. 

 

دیلی کالر در ادامه نوشت: مساله هسته‌ای بخشی از درگیری‌های میان عربستان سعودی و  ایران است که اخیرا به اوج خود رسیده است. 

 

زمانی که نشریه تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، گزارش داد خاندان سعودی تصمیم گرفته است از پاکستان سلاح اتمی بخرد، در ماه می‌ ۲۰۱۵ شایعات درباره تلاش سعودی‌ها برای خرید این سلاح قوت گرفت. 

 

به نوشته این پایگاه، گمانه زنی‌ها درباره جاه طلبی‌های هسته‌ای عربستان سعودی در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد. در آن زمان محمد خیلوی دیپلمات سابق عربستان سعودی اسنادی را افشا و گفت عربستان سعودی از سال۱۹۷۵ به داشتن سلاح اتمی تمایل داشته است. خیلوی همچنین در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۸ اعلام کرد عربستان سعودی با این فرض که نوعی تبادل هسته‌ای میان دو کشور صورت گیرد، میلیون‌ها دلار در برنامه هسته‌ای پاکستان سرمایه گذاری کرده است.