به گزارش فارس پس از آنكه رئيس سازمان انرژي اتمي ايران از عبور ايران از مرحله توليد اورانيوم ۲۰ درصدي خبر داد و اعلام كرد كه با خودكفايي كشورمان در اين بخش، عملاً ديگر نيازي به مذاكره در خصوص مبادله يا توقف توليد سوخت هسته اي، وجود ندارد، رئيس جمهور فرانسه ادعا كرد: اقدام ها و رويكرد جمهوري اسلامي در برنامه موشكي و هسته اي ممكن است به حمله نظامي پيشگيرانه به تأسيسات اين كشور منجر شود كه چنين رويدادي مي تواند بحران بزرگي را در پي داشته باشد. اين اظهارات نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه مبني بر تهديد ايران به جنگ پيشگيرانه نشان مي دهد، در شرايط بحران داخلي اقتصاد آمريكا و ناآرامي هاي انگليس، توهم اينكه اكنون بهترين زمان براي محوريت فرانسه است، رئيس هوس باز كاخ اليزه را گستاخ تر از گذشته كرده است.
سارکوزی که در نشستی با دیپلمات های فرانسوی حضور داشت، با لحنی تهدیدآمیز مدعی شد: «جاه طلبی برنامه اتمی نظامی و بالستیک(ایران) تهدید فزاینده ای را شکل داده است که احتمال دارد به حمله پیشگیرانه به تأسیسات ایران منجر شود که این می تواند بحران بزرگی را به وجود بیاورد و فرانسه به هر قیمتی خواهان اجتناب از آن است.»
رئیس جمهور فرانسه که در افکار عمومی جهان به عنوان یکی از رئیسان جمهور هوسران شناخته می شود، توضیح نداد که کدام کشور یا کشورها در حمله مورد ادعای او مشارکت خواهند کرد، اما به نظر می رسد با توجه به بحران های داخلی آمریکا و انگلیس و حاضر نشدن مقام های این کشورها به باز کردن جبهه درگیری سیاسی عمیق تر و تهدید ایران، مقام های رژیم صهیونیستی مأموریت شاخ و شانه کشیدن و تهدید نظامی ایران را که تا پیش از این، آمریکایی ها عهده دار آن بودند، به مقام های کوتوله کاخ الیزه سپرده اند و سارکوزی ترجمه خط به خط تهدیدهای کهنه صهیونیست ها را به زبان آورده است.
تهدید به تهاجم نظامی موضعی به نقاط حساس هسته ای ایران، یک طرح قدیمی مربوط به حدود پنج سال قبل است که صهیونیست ها در دولت بوش آن را به طور جدی پیگیری کردند، اما در همان دوره نیز که اوج فضاسازی علیه ایران بود، به دلیل هراس از تبعات جهانی و غیرقابل کنترل این ماجراجویی، نتوانست همراهی سایر کشورها را جلب کند و تنها به عنوان یک طرح روی کاغذ باقی ماند. این در حالی است که اکنون حتی ایده تحریم ها نیز خاصیت خود را از دست داده و کشورهایی از جمله روسیه معتقد هستند که این تحریم ها اگر چه ایران را در حوزه اقتصادی و تجاری با دشواری هایی مواجه کرده، اما در زمینه هسته ای موجب توقف نشده است، بنابراین، باید رویکرد تعامل با این کشور را در پیش گرفت. در عین حال، به نظر می رسد بیان ایده کهنه حمله به مراکز حساس هسته ای در حالی از سوی صهیونیست ها به سخنگوی فرانسوی اشان دیکته شده است که اعلام انتقال غنی سازی ۲۰ درصد ایران به تأسیسات فردو و نفوذناپذیری این مجموعه که در دل کوه های واقع در ۲۰ کیلومتری شهر قم احداثشده است، دلیل عمده دستپاچگی آنها باشد. «فریدون عباسی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز دوشنبه اعلام کرد: به علت «ملاحظات پدافند غیرعامل»(دفاع در مقابل حملات دشمن با استفاده از شیوه های غیرنظامی) بخش حساس تأسیسات فردوی قم به زیر زمین منتقل شده است.» سارکوزی در بخش دیگری از اظهارات ماجراجویانه اش مقام های کشورمان را متهم کرده است که در موضوع هسته ای از همکاری با جامعه بین المللی سر باز می زنند و هشدار داد: «ایران مذاکرات جدی(بر سر برنامه هسته ای خود) را رد می کند و به جای ارائه پاسخ معتبر به نگرانی های جامعه بین المللی، دست به اقدامات تحریک آمیز تازه می زند.» رئیس جمهور فرانسه همچنین تأکید کرده است: فرانسه در راستای افزایش فشار بر ایران برای توقف برنامه هسته ای اش، در حال همکاری با جامعه بین المللی برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه جمهوری اسلامی است.
فرانسه در طول ماه هاي اخير تلاش كرده كه نقش خود را در معادلات جاري جهان ارتقا دهد، به عنوان نمونه اين كشور به دليل ترس از تسري ناآرامي هاي شمال آفريقا در مصر و ليبي و جلوگيري از اين مسئله، طرح مداخله نظامي ناتو را به شوراي امنيت برد و همچنين در زمينه آماده كردن پيش نويس قطعنامه عليه سوريه پيش قدم بوده است. در عين حال، آمريكا و انگليس به دليل مشكلات داخلي خود از محور شدن در اين موارد پرهيز مي كنند. به نظر مي رسد صهيونيست ها نيز با آگاهي از شرايط فعلي فرانسه، رئيس هرزه كاخ اليزه را بهترين گزينه براي سخنگويي اروپايي شان در شرايط كنوني و تغيير تمركز از گرايش هاي ضداسرائيلي كه در اثر بيداري اسلامي در منطقه موج مي زند، يافته اند. از سوي ديگر، در طول مذاكرات هسته اي كشورمان نيز نمايندگان فرانسه هميشه گستاخانه تر از بقيه برخورد كرده و به نوعي رفتار مي كنند كه گويا تمايلي براي حل موضوع ندارند. كارشناسان علت هاي مختلفي براي اين رفتار غير متعادل فرانسه ذكر مي كنند. علت اول مي تواند اين باشد كه فرانسه مايل است همواره يك قدم جلوتر از آمريكا حركت كند و نوعي هويت اروپايي را براي خود حفظ مي كند. در مواردي اين حفظ هويت اروپايي مستلزم تندروي و در مواردي هم مستلزم نرمش بوده و هر دو رفتار در طول تاريخ مذاكرات هسته اي از فرانسه مشاهده شده است. علت دوم اين است كه فرانسوي ها به دليل اينكه ايران آنها را از مذاكرات وين حذف كرد، نوعي احساس خصومت شخصي و در نتيجه آن حس انتقام جويي پيدا كرده اند. علت سوم از ديد برخي كارشناسان اين است كه لابي صهيونيست در فرانسه بسيار قوي است و بر خلاف آمريكا هيچ نيروي تعديل كننده اي هم در مقابل آن وجود ندارد و نهايتاً علت چهارم، به راهبرد سنتي فرانسوي ها درباره مسائل مرتبط با اشاعه مربوط مي شود كه همواره بر ضرورت حذف غني سازي در ايران و ترس از احتمال معامله آمريكا در اين مورد مبتني بوده است.