دولت آلمان به روسیه در این باره هشدار داد که با انتشار گزارش‌ها درباره پرونده تجاوز به یک دختر 13ساله روسی ــ آلمانی در برلین دودستگی ایجاد شود.

"فرانک والتر اشتاین‌مایر"، وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت: هیچ دلیل و هیچ توجیهی وجود ندارد که از پرونده تجاوز به این دختر 13ساله برای تبلیغات سیاسی استفاده کنیم تا به این ترتیب بحثهای داغ مهاجرت این روزها در آلمان را دامن بزنیم.

اشتاین‌مایر به مقامات روسیه توصیه کرد که درباره این حادثه به نتایج تحقیقات تکیه کنند و نه گزارش‌های رسانه‌ای سوداگرانه.

هشدار آلمان به روسیه در واکنش به گفته‌های وزیر امور خارجه روسیه انجام گرفته است که آلمان را به پنهانکاری در این پرونده متهم کرده بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفته بود: خبر مربوط به ناپدید شدن لیزای ما مدت طولانی پنهان شده بود. من امیدوارم که مشکلات مربوط به مهاجرت منجر به تلاش‌هایی در راستای جایگزین کردن مصلحت سیاسی به‌جای واقعیت نشود.

لیزا دختری 13ساله با تابعیت روسی ــ آلمانی است که در 11 ژانویه ناپدید شد و بعد از 30 ساعت دوباره پیدا و مدعی شد که توسط پناهجویان مورد تجاوز قرار گرفته است.

البته دادستانی برلین می‌گوید شواهدی دال بر تأیید گفته‌های این دختر 13ساله نیست.

"استفان زایبرت" سخنگوی دولت آلمان نیز استفاده ابزاری سیاسی از این حادثه را رد کرده گفت: آلمان یک دولت مشروعه قانونی است. قوه قضائیه باید در آرامش و بدون دخالت از خارج بتواند روی این مسئله کار کند.

تنش دیپلماتیک بین برلین و مسکو در حالی رخ می‌دهد که موضوع مهاجرت پناهجویان در داخل آلمان تحت تأثیر حوادث اخیر شهر کلن و دیگر شهرهای آلمان قرار گرفته است. موارد زیادی از آزار و اذیت زنان توسط پناهجویان در جریان جشن سال نو در کلن گزارش شده بود.