آمریکایی‌ ها تأکید دارند جانشین ملک سلمان و پادشاه بعدی عربستان باید علاوه بر داشتن توانمندی‌ های موردنیاز، تمایلات و افکارش هم نزدیک به کاخ سفید باشد.

 

"بروس ریدل" از اعضای ارشد بنیاد "بروکینگز" و تحلیلگر سابق سی آی ای می گوید: محمد بن نایف ولیعهد پادشاه کنونی، شاهزادۀ مورد علاقه واشنگتن است.

 

ریدل گفت: بن نایف در اف بی آی و اسکاتلندیار روش مبارزه با تروریسم را فرا گرفته است.

 

ریدل تأکید کرد: ما و سازمان اطلاعات آمریکا خوش شانس هستیم که محمد بن نایف با آمریکا دوست است، به همین دلیل اگر بخواهد تغییری در نسل حاکم در عربستان صورت بگیرد، این مرد (نایف) همان کسی است که می خواهید به قدرت برسد.ریدل از محمد بن سلمان فرزند پادشاه عربستان به عنوان یک پدیده جدید در عربستان یاد کرد و گفت: محمد بن سلمان در مدتی کمتر از یک سال قدرت بسیاری را به دست گرفت.

 

وی با اشاره به سن و سال بسیار کم محمد بن سلمان اظهار داشت: بر اساس بررسی ها عمر محمد بن سلمان بین 29 تا 30 سال است ... من شخصا معتقدم که او 29 ساله است، ولی چرا این مسأله مهم است؟ زیرا در عربستان سن و سال و تجربه مسائل بسیار مهمی هستند و درحالیکه پادشاه 79 سال دارد و پادشاه قبلی هنگام مرگ 92 سال داشت، قرار گرفتن یک جوان 29 ساله در جایگاه وارث حکومت تاحدی خجالت آور است.

 

ریدل با بیان اینکه محمد بن سلمان عربستان را گرفتار جنگ یمن کرده خاطرنشان کرد، جنگ یمن و قیمت پایین نفت چالشهایی جدی است که بن نایف با آنها دست به گریبان است.

 

وی با اشاره به فاجعه منا و کشته شدن شمار بسیاری از حجاج و مطرح شدن اتهاماتی علیه محمد بن سلمان در این فاجعه گفت: واقعیت داشتن این اتهامات یا نادرست بودن آنها مهم نیست؛ ولی پس از آن سؤالات بسیاری در خصوص رقابت محمد بن سلمان و محمد بن نایف و آینده این دو در آینده مطرح شده است.

 

ریدل اظهار داشت: محمد بن سلمان در بین همه شاهزادگان هم نسل خود، بیشترین کسی است که از آمریکا حمایت می کند و خواستار همکاری با آمریکا است.

 

بروس ریدل از اعضای ارشد بنیاد بروکینگز در بخش سیاست خاورمیانه است.

 

او در گذشته تحلیلگر سی آی ای و مشاور سابق اوباما بود، و اکنون کارشناس مبارزه با تروریسم است.