اظهارات یک منبع نظامی عالیرتبه اسرائیلی در مصاحبه با روزنامه واشینگتن پست درباره سیاست اسرائیل در قبال گروه تکفیری- صهیونیستی داعش بسیار سوال برانگیز شد. این اظهارات بار دیگر موضع اسرائیل در قبال این گروه را مطرح می سازد.

 

این منبع نظامی گفت: اسرائیل اگر بخواهد، می تواند با داعش  مبارزه کند اما خودش این پرسش را مطرح می کند که فردای این اقدام چه خواهد شد؟ وی درباره موضع اسرائیل توضیح می دهد که تهدیدهای پس از آنچه می شود. به همین علت اسرائیل سیاست بازدارندگی و مهار را در قبال گروه داعش در پیش می گیرد و همچنین تماسهای آرام با این گروه هم برقرار است.

 

طبعا این مقام عالیرتبه اسرائیلی ماهیت این تماسهای آرام را توضیح نداد و نگفت: این تماسها چگونه اداره می شود یا در چه سطحی است. از لحن حرفهایش مشخص بود که کانال تماس مستقیم یا غیر مستقیم بین ارتش اسرائیل و داعش برقرار است. 

 

داعش بهتر از ایران !!!
براساس این گزارش، "موشه یعلون،" وزیرجنگ اسرائیل، طی سخنرانی در یک کنفرانس،  به وضوح در این زمینه حرف زد. وی درباره تهدیدهای اوضاع سوریه برای اسرائیل گفت: تهدید اصلی از اراضی سوریه نشات می گیرد یعنی از مناطقی که تحت کنترل نظام سوریه قرار دارد. این تهدیدها از مناطق تحت کنترل افراد مسلح نشات نمی گیرد. فراتر از این یعلون در همین سخنرانی گفت اگر قرار باشد بین داعش و ایران یکی را انتخاب کند داعش را ترجیح می دهد.

 

آنچه در ارزیابی نظامی اسرئیل در بیست و ششم ژانویه 2016 آمده بسیار جالب است. در این ارزیابی درباره حوادث جنگ در میدان سوریه هشدار می دهد و به احتمال شکست داعش اشاره می کند. این امر به معنی پیروزی محور متشکل از ایران، نظام سوریه به ریاست اسد و حزب الله است. افسران اسرائیلی گفتند این نتیجه برای اسرائیل خوب نیست و این امر ایجاب می کند اسرائیل دخالت کند تا امور را از مقاصدش منحرف کند و نتیجه را تغییر دهد.

 

نباید مانع شکست داعش شد !!
این گزارش می افزاید، بنابراین موضع اسرائیل در تشریح منافعش بین تهدید ایران و حزب الله، ترجیح می دهد داعش تقویت شود و اینکه باید مانع شکست داعش شد. این مطلب را افسران عالیرتبه اسرائیلی مطرح کردند. 

 

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در این هفته، درباره منبع نگرانی اسرائیل و انگیزه هایش نوشت: نابودی داعش در سوریه سبب می شود محور حزب الله، ایران و سوریه با قدرت بیشتری در مقابل اسرائیل قرار داشته باشند. بنابراین خارج شدن داعش از میدان سوریه تهدیدی برای تل آویو به شمار می رود.

 

این درحالی است که اتحادیه اروپا با محکوم کردن اقدام رژیم اسرائیل در ادامه سیاست شهرک سازی ها در اراضی فلسطینی ، به اجرای برخی برنامه های عمرانی واقتصادی در غزه و کرانه باختری روی آورده است.