بنابر اعلام وزارت کشور آلمان، تاکنون 760 شهروند آلمانی به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند و 200 نفر از آنها هم به کشور بازگشته‌اند.

بنابر گزارش شبکه خبری «راشاتودی»،  آلمان به یکی از منابع تامین تروریست تبدیل شده است و این شامل افرادی است که تجربه‌های واقعی در زمینه مبارزه دارند. این افراد اتباع آلمانی هستند که در سوریه و عراق به داعش پیوسته‌اند و هم‌اکنون به خانه باز می‌گردند.

«توماس دیمیتزیزه» وزیر کشور آلمان در این زمینه به روزنامه آلمانی «بیلدآم زونتاگ» گفت: « نظامیانی که پیشتر از اعضای گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بودند و علیه دولت های عراق و سوریه مبارزه می‌کردند در حال بازگشت به کشور هستند و خطر حملات تروریستی را افزایش داده‌اند.»

وی همچنین گفت: «شمار افرادی که امکان دارد مرتکب حملات تروریستی بشوند و هم‌اکنون در آلمان زندگی می‌کنند، پبیشتر از قبل است.»

دیمیتزیره با اعلام عدد 760 نفر که به گروه‌های تروریستی پیوسته‌اند گفت که حدود یک پنجم از زنانی که معمولا با تکفیری‌ها نمی‌جنگند، به شیوه‌های دیگر مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند.

وزیر کشور آلمان در ادامه گفت: « بیشتر آلمانی‌هایی که در سوریه و عراق می‌جنگند مرد هستند که در دهه 20 سالگی خود هستند و دارای تابعیت آلمانی یا تابعیت 2گانه هستند. حدود 120 نفر از اتباع آلمان در جریان ناآرامی‌ها در خاورمیانه کشته شده‌اند در حالی که حدود 200 نفر هم برای بازگشت به کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند و بقیه هم در دیگر مناطق هم در فعالیت‌های تروریستی شرکت دارند.»

بنابر اعلام وزارت خارجه روسیه، حدود 25 هزار خارجی در میان نیروهای داعش هستند. بحران سوریه از فوریه 2011 شدت یافت و بنابر آمارها 230 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود 4 میلیون تن هم آواره شده‌اند.