هشدار جدی آنکارا به مسکو

رئیس جمهور ترکیه با هشدار به مسکو گفت روسیه با نقض حریم هوایی ترکیه در پی تشدید تنش در منطقه است.

 

رجب طیب اردوغان دیروز پیش از آغاز سفرش به آمریکای جنوبی در سخنانی در فرودگاه استانبول هشدار داد اگر روسیه به نقض حریم هوایی ترکیه ادامه دهد  ناگزیر خواهد بود عواقب آن را بپذیرد.

 

وی مدعی شد: حوالی ظهر روز جمعه گذشته یک فروند هواپیمای جنگی متعلق به روسیه، حریم هوایی ترکیه را نقض کرد. هواپیمای روسی با وجود همه هشدارهایی که به زبان های انگلیسی و روسی داده شد، حریم هوایی ترکیه را نقض کرد.

 

رئیس جمهور ترکیه  گفت:« ما این اقدام را در چارچوب تلاش های روسیه برای تشدید تنش در منطقه می دانیم.»

 

اردوغان افزود: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز این موضوع را دنبال می کند زیرا نقض حریم هوایی ترکیه ، نقض حریم هوایی ناتو نیز محسوب می شود.  ناتو پیش از آنکارا ، متوجه نقض حریم هوایی ترکیه بدست هواپیمای روسی شده بود.»

 

اردوغان گفت :« همه این موضوعات کاملا به سفیر روسیه در ترکیه اعلام شده است. »

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه، مدعی شد: «حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ ی د) یک گروه تروریستی است و ترکیه نمی تواند با این گروه بر سر یک میز بنشیند.»

 

رئیس جمهور ترکیه در ادامه مدعی شد:« همانگونه که نمی توان با (گروه تروریستی) داعش بر سر میز مذاکره نشست، نشستن با پ ی د بر سر میز مذاکره را نیز نمی توان موضوعی عادی تلقی کرد.» 

 

اردوغان  با تأکید بر اینکه هیچ یک از سازمان های تروریستی خوب نیستند ، موضع روسیه را در برابر گروه های تروریستی نادرست توصیف کرد و ادعا کرد: «کارنامه روسیه با گفتگوهایی که با گروه تروریستی پ ک ک داشته، آلوده شده است.»

 

اردوغان گفت : «به صراحت باید این را بگویم که پس از این گفتگوها ، اطلاعاتی دریافت کردیم که حاکی از وعده صریح روس ها به پ ک ک مبنی بر حمایت جدی از این گروه است.»

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همچنین اعلام کرد می خواهد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار کند.