ردپای کری در ماجرای ایمیل حاوی «اطلاعات محرمانه» کلینتون

در ادامه جنجال‌ها درباره ایمیل هیلاری کلینتون در آمریکا، حالا پای جان کری وزیر خارجه کنونی این کشور هم به این ماجرا باز شده است.

موضوع استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی و نه سازمانی در زمان تصدی‌گری پست وزارت خارجه آمریکا چندی است که جنجالی شده است.

با توجه به اینکه آمریکا در اوج مبارزات انتخاباتی است،‌ فشارها بر هیلاری کلینتون از یک سو و به دولت دموکرات این کشور به ویژه از سوی جمهوری‌خواهان در ماجرای ایمیل تشدید شده است.

به دنبال این فشارها بود که وزارت خراجه آمریکا اقدام به انتشار ایمیل‌های هیلاری کلینتون کرده که در تازه‌‎ترین مورد انتشار این ایمیل‌ها مشخص شده که بخش بزرگی از این ایمیل‌ها «فوق محرمانه» و «محرمانه» بودند. (جزئیات بیشتر)

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه بخش دیگری از ایمیل‌های هیلاری کلینتون را منتشر کرد که نکته جالب در آن، باز شدن پای وزیر خارجه کنونی این کشور به این ماجرای جنجالی است.

به گزارش پایگاه «دیلی کالر» ایمیل‌های منتشر شده وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد در سال 2011 جان کری سناتور وقت ایالت ماساچوست ایمیلی حاوی اطلاعات محرمانه به ایمیل شخصی و نه سازمانی هیلاری کلینتون فرستاده است.

در ایمیل 19 می 2011 کری، رئیس وقت کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به کلینتون، درباره مذاکرات بین هند و پاکستان بحث‌هایی مطرح شده است. وزیر وقت خارجه آنرا به یکی از مشاورانش ارسال (فوروارد) کرده و از او خواسته که نسخه‌ای از آن چاپ کند. 

موضوع آن است که جان کری با استفاده از آی‌پد شخصی خود ایمیل مذکور را ارسال کرده است؛ دستگاهی که گفته می‌شود از منظر حملات سایبری و هکری، بسیار آسیب‌پذیر است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفته بود که در بین اسناد مربوط به ایمیل‌های هیلاری کلینتون که به تازگی منتشر شده‌اند 37 صفحه وجود دارد که در زمان ارسال برچسب محرمانه نداشتند، اما بررسی‌های بعدی باعث شده آن‌ها «فوق محرمانه» تلقی شوند.

جان کری نیز روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره ایمیل‌ها، جواب روشنی نداد و به نوعی طفره رفت.

وزیر خارجه آمریکا در اینباره گفت: «ما نمی‌توانیم درباره جزئیات این موضوع فنی و محتوای آن حرف بزنیم چون این کار ما نیست».