شکست مفتضحانه سیاست‌های اروپا در حل بحران پناهجویان

 پایگاه اینترنتی تلگراف در گزارشی به قلم "دیلی" نوشت: تاریخ یک بار دیگر روی مضحک خود را عیان کرد. اتحاد جماهیر شوروی فقط به این دلیل از هم پاشید که مردم زیادی از این کشور پهناور برای عبور استفاده کردند. ممکن است چهره سعادتمند این افراد را به خاطر داشته باشید که به شکل مسالمت‌آمیز راه برلین غربی را در پیش گرفته بودند. آنها دیواری را که میان دو نسل فاصله انداخته و آنها را زندانی کرده بود، تخریب کردند.

 

تلگراف در ادامه این گزارش نوشت: اروپا با وضعیت مشابهی روبرو شده است. اتحادیه اروپا در حال از هم گسیختن است، فقط به این دلیل که مردم زیادی وارد آن شده‌اند. این ماجرا بی‌ثباتی و هرج و مرج فراوانی را در کشورهای اتحادیه اروپا بوجود آورده است و به کلاف سردرگمی تبدیل شده که مقامات اروپایی از باز کردن گره آن عاجز مانده‌اند.

 

قرار است در روزهای پایانی هفته جاری، سران اروپایی بار دیگر برای حل بحران پناهجویان تشکیل جلسه دهند. امید اندکی برای به نتیجه رسیدن این جلسه وجود دارد. تا زمانیکه یک اراده بین المللی برای حل چالش فراگیر پناهجویان وجود نداشته باشد، کشورهای اروپایی قادر نیستند به تنهایی بحران بوجود آمده را برطرف کنند. باید کمیته‌ای بین المللی در این باره تشکیل شود تا اقدامی قانونی و هماهنگ با مشارکت تمام کشورهای جهان صورت بگیرد.

 

اتحادیه اروپا امیدوار است سال جاری میلادی شمار پناهجویانی که خود را به اروپا می‌رسانند کاهش یابد؛ اما فرونتکس، نهادی که کنترل و نظارت بر مرزهای اروپا را بر عهده دارد، هشدار داد مهاجرت گسترده به اروپا ادامه دارد. فرونتکس اعلام کرد باوجود کاهش دمای هوا و متلاطم شدن دریای مدیترانه؛ هنوز روزانه ۲ تا ۳ هزار نفر خود را به یونان می‌رسانند.

 

"لجری،" رئیس فرونتکس، معتقد است اقدامات ترکیه برای کاهش شمار پناهجویانی که خود را به اروپا می‌رسانند ناکافی است و قاچاق انسان از ترکیه سخت نیست.  لجری افزود: پلیس ترکیه امکان و وظیفه مقابله با این تجارت را دارد. او در ادامه تأکید کرد که ترکیه دست‌کم می‌تواند در این زمینه با اتحادیه اروپا همکاری اطلاعاتی داشته باشد. این انتقاد در حالی مطرح شده است که اتحادیه اروپا و ترکیه نوامبر ۲۰۱۵ (آبان 94) توافق کردند برای کاهش شمار پناهجویانی که خود را به اتحایده اروپا می‌رسانند، همکاری بیشتری داشته باشد. 

 

اتحادیه اروپا تصمیم دارد سه میلیارد یورو به آنکارا بپردازد تا صرف بهبود وضع زندگی بیش از 2 میلیون پناهجویی شود که در ترکیه زندگی می‌کنند. با این حال یونان و ایتالیا، دو کشوری که مقصد نخست پناهجویان پس از عبور از دریای مدیترانه هستند معتقدند ترکیه به طور کامل به توافق ماه نوامبر عمل نمی‌کند.

 

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز اختلاف نظراتی بروز کرده است. انگلیس خواستار اعمال اصلاحات اساسی در قوانین اتحادیه اروپا است و شرایط خروج از اتحادیه را بررسی می‌کند، آلمان از ورود پناهجویان حمایت می‌کند؛ اما بسیاری دیگر از کشورها از جمله اتریش با ورود پناهجویان مخالفت می‌کنند. این اختلاف نظرات تا جایی ادامه می‌یابد که سران اتحادیه اروپا دیگر قادر به حل بحران نخواهند بود و اتحادیه به سرنوشت شوروی سابق دچار می‌شود.

 

تلگراف در پایان نوشت: راه مطمئن برای غلبه کردن بر این مشکل ، مسئولیت‌پذیری کشورهای اروپایی به شکل مستقل است. این کشورها باید مسئولیت پناهجویانی را که پذیرا می‌شوند، برعهده گیرند. مقابله با جرائم و نقض قانون مهاجران غیرقانونی در کشورهای میزبان بهتر انجام می‌شود تا به شکل کلی در اتحادیه اروپا.