قاضی فدرال آمریکا درباره تبادل زندانی با ایران توضیح خواست

 یک قاضی فدرال آمریکا بامداد سه‌شنبه تصمیم دولت این کشور برای رفع اتهام از یکی از زندانیان آمریکایی مبادله‌شده با ایران را به چالش کشید. 

دادستان‌های فدرال روز 16 ژانویه درخواستی برای رفع اتهام از «علیرضا معظمی گودرزی» ارائه کرده بودند. او سال 2012 به تلاش برای خرید قطعات یدکی هواپیما برای هواپیماهای نظامی ایران متهم شده بود.

رفع اتهام از آقای «معظمی» بخشی از توافقی گسترده‌تر بود که به موجب آن  دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با رفع تعقیب بین‌المللی از 13 زندانی ایرانی دیگر موافقت کرد. واشنگتن، به علاوه 7 زندانی ایرانی در آمریکا را آزاد کرد. 

ایران، در مقابل 5 زندانی آمریکایی، از جمله جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست را آزاد کرد. 

به نوشته رویترز، «پاول کوین کاسل»، قاضی نیویورک هفته گذشته در یک دستور قضایی تهدید کرد رفع اتهام از «معظمی» را باطل خواهد کرد، مگر آنکه دادستان‌ها بتوانند درباره «منافع مهم سیاست خارجی»، که مبنای تصمیم دادستان‌های فدرال قرار گرفته، توضیح بدهند.

«کاسل» در دستور قضایی‌اش نوشته، دادگاه در صورتی که این درخواست بنا به «ملاحظاتی علناً مغایر با منافع عمومی» مطرح شده باشد، نباید با آن موافقت کند. 

رویترز، بر اساس بررسی‌هایی که از اسناد دادگاه به عمل آورده گزارش داده «کاسل» تا کنون تنها قاضی‌ای است که در تصمیم به رفع اتهام از این زندانی تردید ابراز کرده است.

 «جان کرونان»، معاون دادستان فدرال آمریکا روز دوشنبه در واکنش به دستور «کاسل» گفت که مبادله زندانیان انجام شده «توافقی بی‌مانند بوده که به سبب شرایط فوق‌العاده و تنها یک بار» برای آزادی زندانیان آمریکایی بازداشتی در ایران انجام شده است. 

«کرونان» گفت: «دولت آمریکا آشکار به دولت ایران تصریح کرده که ایالات متحده انتظار تکرار این اقدامات را ندارد.»