شرط داعش برای خروج موصلی‌ها

 منابع  عراقی اعلام کردند چهار لشکر نظامی برای آزادسازی موصل پس از تکمیل تمرینات لازم آماده می‌شوند.

یک افسر بلندپایه فاش کرده است چهار لشکر نظامی برای آزادسازی موصل اختصاص یافته است و اخیرا نیز کار آمادگی دو تیپ ارتش عراق تکمیل شده و به پادگان مخمور در شمال موصل اعزام شده‌‌اند.

بر اساس گزارش الصباح الجدید، افسر ارشد ارتش عراق اعلام کرد پادگان مخمور که به عنوان نقطه شروع عملیات آزادسازی موصل قلمداد می‌شود، تمام ابعاد لجستیکی و سازمانی را تکمیل کرده است.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود این مقر اخیرا پذیرای تیپ‌های دوم، سوم و هفتادم ارتش عراق پس از تکمیل آموزش‌های لازم در پادگان بسمایه بوده است.

وی تصریح کرد نیروهای اختصاص یافته برای آزادسازی موصل به حدود چهار لشکر نظامی می‌رسند که دو لشکر از ارتش و دو لشکر دیگر در قالب هشت تیپ از پلیس فدرال و نیروهای یگان مبارزه با تروریسم هستند.

افسر ارشد ارتش عراق گفت کار آماده‌سازی این نیروها از حدود یک سال قبل آغاز شده که هنوز از نظر تعداد و تجهیزات تکمیل نشده‌اند، چرا که ماموریت فتح موصل، ماموریت آسانی نیست.

وی تاکید کرد طرح وضع شده از سوی فرماندهان نظامی عراق به درستی مسیر خود را طی می‌کند.

وی گفت یکی از لشکرهای نظامی(لشکر شانزدهم ارتش عراق) در حال حاضر در جبهه الرمادی می‌جنگد و تجربه خوبی را به ویژه با توجه به پیشروی در شرق این شهر به  دست آورده است.

این افسر ارتش عراق افزود پیشروی به سمت موصل تنها پس از تکمیل آزادسازی مناطق نزدیک به بغداد امکان دارد.

وی تاکید کرد فلوجه همچنان از نظر فرماندهان نظامی، خطر واقعی قلمداد می‌شود. افسر ارتش عراق از رویکرد واقعی برای آزادسازی قریب‌الوقوع این شهر خبر داد و گفت پیش از آزادسازی موصل، آزادی شهر فلوجه به تنهایی در دستور کار نیست، بلکه عملیات آتی شامل آزادسازی شهر هیت و مناطق همجوار آن به سمت غرب الانبار خواهد بود.

این فرمانده نظامی اظهار داشت قرار بود پیشروی به سمت شهر هیت از اواسط ماه ژانویه آغاز شود، ولی به تاخیر افتاد و پیش‌بینی می‌شود در آغاز ماه مارس آغاز شود، چرا که عملیات در شمال الرمادی همچنان ادامه دارد و طی چند روز آینده به پایان خواهد رسید.

وی افزود جنگنده‌های عراق، در حال حاضر به بمباران اهداف گروهک داعش در عمق موصل می‌پردازند و بخش بزرگی از داعش از جمله سرکردگان ارشد آنها را هدف قرار داده‌اند.

افسر ارتش عراق تاکید کرد هر چند عملیات آزادسازی موصل به تاخیر افتاده است، ولی فرماندهان میدانی به دنبال بررسی چگونگی انجام این ماموریت به بهترین وجه هستند.

از سوی دیگر ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش اعلام کرد حدود هشت هزار داعشی در موصل آماده جنگ هستند. یک نماینده استان نینوا هم تصریح کرد گروه تروریستی داعش شهروندانی را که قصد دارند از شهر خارج شوند، مجبور کرده است اسناد املاک یا سند خودروهایی را که بهای آن از 20 هزار دلار کمتر نباشد، تحویل این گروهک دهند تا مجوز خروج از شهر را پیدا کنند.

استیف وارن سخنگوی ائتلاف ادعایی بین المللی علیه داعش به سرکردگی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت پیش‌بینی ما این است که پنج تا هشت هزار داعشی در موصل می‌جنگند، وی پیش بینی کرد که عملیات آزادسازی موصل، دشوار، خونین و طولانی باشد.

وارن که اظهاراتش نشان دهنده فرصت‌طلبی آمریکایی‌ها و تلاش آنها برای القای اینکه اگر آنها دخالت نظامی نکنند، موصل آزاد نخواهد شد، افزود ما بر این باوریم که با حمایت نظامیان آمریکایی از ارتش عراق و حمایت نیروی هوایی آمریکا به پیروزی خواهیم رسید.

وی اعلام کرد شمار زیادی از سرکردگان  داعش کشته شده‌آند و ورود و خروج داعشی‌ها از موصل دشوار شده است.

وارن گفت جنگ آزادسازی موصل خیلی طول خواهد کشید و کمک آمریکا به مردم استان به خاطر  احتمال اینکه این کمک‌ها در اختیار داعش قرار گیرد، دشوار است، اما به مردم موصل تاکید می‌کنیم که شهرشان آزاد خواهد شد.

این در حالی است که البجاری از نمایندگان استان نینوی از تاخیر در آغاز عملیات آزادسازی موصل انتقاد کرد و گفت هنوز زمان این عملیات برای محافل پارلمانی مشخص نیست، زیرا وزارت دفاع عراق، سقف زمانی متفاوتی از آنچه آمریکایی‌ها و کردها از آن سخن می‌گویند،‌در اختیار ما قرار داده است.

البجاری افزود اطلاعات موجود به این اشاره می‌کند که حدود دو میلیون شهروند در موصل به سر می‌برند که بیشتر آنها اوضاع فاجعه‌باری دارند.

وی افزود هزینه خروج از موصل این است که هر شهروندی که می‌خواهد خارج شود باید سند املاک خود یا سند خودرویی را که قیمتش از 20 هزار دلار کمتر نباشد، به داعشی‌ها تحویل دهد تا آنها مجبور شوند به موصل برگردند.

البجاری گفت دولت عراق باید برای پایان دادن به مشکلات آوارگان و همچنین پرداخت حقوق کسانی که در نینوا هستند، دخالت کند.

وی خواستار بهره‌برداری از پیروزی‌هایی شد که اخیرا در جبهه‌های الانبار به دست آمد، وی بر ضرورت تسریع در آغاز نبرد موصل با وجود وضع متفاوت آن که مستلزم هماهنگی با ائتلاف بین المللی و نیروهای پیشمرگه است، تاکید کرد.