ژنو 3 تعلیق شد

«محمود مرعی»، رئیس هیات معارض «کار ملی» سوریه و از شرکت کنندگان در مذاکرات صلح ژنو 3 درباره تعلیق این مذاکرات تا ششم اسفند آتی اظهار داشت: دلیل اصلی تصمیم «استفان دی مستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه برای تعلیق مذاکرات ژنو 3 تاکید هیات ریاض (مخالفان مقیم ریاض) بر مجموعه‌ای از پیش‌شرط‌ها بود، در صورتی که شورای امنیت بر حضور همه طرف‌های بحران سوریه در ژنو بدون هیچ پیش شرطی تاکید داشت.

مرعی گفت: اینکه در مذاکرات ژنو هیات ریاض نماینده اصلی مخالفان سوریه خوانده شده و معارضان داخل به انزوا کشیده شدند، خود تکرار تجربه ژنو 2 بود که ائتلاف معارضان به عنوان نماینده مخالفان سوریه شناخته شده بود، در حالی که باید بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت همه طیف‌های مخالفان سوریه در مذاکرات حضور داشته باشند.

وی افزود: در کنفرانس ژنو 3 شاهد حضور چندین هیئت از مخالفان سوریه شامل، هیات ریاض، هیات مسکو و هیاتی از داخل سوریه بودیم و این امکان بود که هیات‌های دیگری به نمایندگی از زنان سوریه و جامعه مدنی حضور داشته باشند و این نشانه وجود اختلافات بزرگ و ریشه‌ای در جریان معارض سوری است، بنابراین تشکیل هیئتی یکپارچه از مخالفان برای نشستن پای میز گفت‌وگو با هیئت دولت دمشق محال بود و همین موجب به تعویق افتادن مذاکرات شد.

رئیس هیات کار ملی سوریه گفت: تشکیل هیاتی یکپارچه از مخالفان سوریه همچنین به دلیل اختلاف بین مراجع سیاسی هیات‌های معارض و مداخله کشورهای عربی، منطقه‌ای و بین المللی در تشکیل هیات معارضان بخصوص دخالت‌های عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا و فرانسه امری محال است.

وی افزود: فرستاده ویژه سازمان ملل با هیات ریاض و هیات دولت دمشق در ژنو دیدار کرد اما با دیگر هیات‌ها ملاقاتی نداشت اما خانم خوله مطر، سخنگوی دی میستورا با هیات معارضان داخل دیدار داشت، در هر حال می‌بایست همان گونه که مطر هم تایید کرد دی میستورا با معارضان داخل هم دیداری می‌داشت.

معارض سوری گفت: معارضان داخل سوریه به ژنو رفتند تا تاکید کنند که تنها آنهایی که در داخل سوریه هستند نماینده معارضان داخل هستند و از این پس هم دیدارها و تماس‌هایی برقرار خواهیم کرد تا ضمن تشریح مواضع معارضان داخل بر ضرورت حضور فعال آنها در مذاکرات صلح سوریه و عدم انزوای آنها تاکید کنیم، بخصوص که دخالت‌های بین المللی، عربی و منطقه‌ای موجب تشکیل هیات‌های گوناگون مخالفان سوری شده است.

مرعی گفت: ما معارضان داخل نیز معتقدیم جیش الاسلام و جنبش احرام الشام گروه‌های تروریستی هستند و حضور آنها در گفت‌وگوی سیاسی قابل قبول نیست و آنها تحت فشار عربستان و ترکیه در ژنو بودند تا این مذاکرات را ناکام گذارند.

معارض سوری تصریح کرد: ارتش سوریه در حال پیشروی و رسیدن به پیروزی‌های خوبی در نبرد با گروه‌های مسلح است و همین معادلات میدانی بر معادلات سیاسی، روند گفت‌وگو و دخالت‌های کشورها در امور سوریه تاثیر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: این تحولات در میدان نبرد است که چرخه روند سیاسی را به حرکت درآورده و با هر پیشروی ارتش سوریه مواضع آنهایی که به دنبال رسیدن به راه حل سیاسی هستند، به سمت بهبودی تغییر می‌کند.