افتتاح سفارت فلسطین در برزیل

 در حالی که تنش‌های سیاسی بین رژیم صهیونیستی و برزیل به علت نپذیرفتن سفیر این رژیم در این کشور آمریکای جنوبی افزایش یافته است، فلسطین سفارت خود در برزیل را به زودی افتتاح خواهد کرد.

در سال 2012 «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور وقت برزیل به «محمود عباس» ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که برزیل از این پس دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسد؛ پس از اعلام این خبر «محمود عباس» نیز با اجاره یک زمین جهت ساخت ساختمان سفارت، اولین خشت در مسیر ایجاد مقر دیپلماتیک فلسطین در برزیل را نهاد.

در همان سال فلسطین هیئت دیپلماتیک خود را به رهبری «ابراهیم محمود جلیل الذبن» راهی برزیل کرد.

روز پنجشنبه «الذبن» که اکنون دیگر به عنوان سفیر فلسطین در برزیل شناخته می‌شود، با برگزاری مراسمی ضمن اعلام افتتاح سفارت فلسطین در برزیل، ابراز امیدواری کرد که این اقدام آغاز دور جدیدی از روابط دوجانبه بین دو کشور باشد.

وی در این مراسم که با حضور نمایندگان دولت برزیل و نمایندگان برخی کشورهای عربی برگزار شد، افزود: امیدوارم که افتتاح سفارت فلسطین در برزیل آغاز مرحله جدیدی در روابط بین دو کشور باشد، روابطی که می‌تواند بسیار عمیق‌تر و نزدیک‌تر دنبال شود؛ ما امیدواریم که برزیل نیز سفارت خود در فلسطین را به زودی افتتاح کند.

از سوی دیگر «فرناندو آبرو» دبیرکل وزارت امور خارجه برزیل در امور آفریقا و خاورمیانه تصریح کرد: دوستی برزیل و فلسطین به سال 1975 (1353) بازمی‌گردد و این کشور آمریکای جنوبی در سال 2010 دولت فلسطین را به رسمیت شناخته است؛ از همان زمان هیئت نمایندگی فلسطین نیز به عنوان سفارت این کشور در برزیل حضور داشته است.

وی افزود: برزیل به دنبال گسترش روابط خود با فلسطین است.

پس از آن که «برازیلیا» پایتخت برزیل «دانی دایان» رئیس سابق شورای شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن را به عنوان سفیر این رژیم در برزیل نپذیرفت، تنش‌های سیاسی بین رژیم صهیونیستی و این کشور آمریکای جنوبی بالا گرفت؛ همین موضوع سبب تشدید اهمیت افتتاح سفارت فلسطین در پهناورترین کشور آمریکای لاتین شده است.

در ماه سپتامبر سال 2015 (شهریور 1394) «دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل نیز با ارسال نامه‌ای اعتراض آمیز به رژیم صهیونیستی، نارضایتی خود از معرفی «دایان» به عنوان سفیر این رژیم در برزیل را اعلام کرد.

در اواسط ماه ژانویه (دی) نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیچ جایگزین دیگری را به جای «دایان» به عنوان سفیر به برزیل پیشنهاد نخواهد کرد.