حضور عربستان در سوریه غیرقانونی است

روزنامه آلمانی «ولت» در گزارشی درباره اعلام آمادگی عربستان برای حضور نیروی زمینی در سوریه نوشت که در صورتی که ریاض چنین اقدامی صورت دهد باید منتظر واکنش شدید روسیه باشد و این وضعیت تمامی منطقه را دچار بحران خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که آسمان سوریه مدتهاست که به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن برای تردد جنگنده‌ها، پهپادها و هواپیماهای شناسایی استفاده می‌شود و نیروهای کمکی برای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از ایران، افغانستان و لبنان به این کشور فرستاده می‌شوند و در چنینی شرایطی عربستان هم می‌خواهد به سوریه نیرو بفرستد.

«احمد عسیری» سخنگوی ارتش عربستان در این مورد به شبکه خبری «العربیه» گفته است: «دولت پادشاهی آمادگی دارد که با نیروی زمینی در ائتلاف ضد داعش در سوریه همکاری کند.بمباران به تنهایی برای پیروزی بر داعش کافی نیست بلکه باید هم از راه هوا و هم زمین اقدام کرد.»عربستان از سال 2014 عضو ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکاست بیش از 190 ماموریت پروازی را در این کشور انجام داده است.

این در حالی است که آمریکا گفته که از برنامه عربستان اطلاعی ندارد. «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این مورد گفت: «من نمی خواهم در این مورد حرف بزنم چرا که اطلاعی ندارم.» وی در عین حال تاکید کرد که آمریکا از تمامی شرکا حمایت خواهد کرد تا هر چه بیشتر علیه داعش اقدام کنند.

با این حال این پرسش همچنان مطرح است که آمریکا و دیگر کشورهای ائتلاف واقعا از حضور نیروهای زمینی عربستان استقبال می‌کنند؟  باید گفت در این صورت شرایط در سوریه بیش از پیش پیچیده و حتی از آنچه در حال حاضر هست هم خطرناک‌تر می‌شود.

از سربازان عربستان در سوریه استقبال نمی‌شود

بنابر قوانین جهانی، حضور نیروهای نظامی عربستان در سوریه بدون موافقت دولت سوریه اقدامی غیرقانونی است. ضمن اینکه چنین اقدامی با مسایل امنیتی هم مغایرت دارد. آنهم در شرایطی که این کشور حاشیه خلیج‌فارس منبعی برای تامین سلاح و منابع مادی برای گروه‌های افراط‌گرا به شمار می‌رود و چنین اقدامی‌می‌تواند به هرج‌ومرج و جنگ داخلی در کل منطقه منتهی شود.ضمن اینکه ایران و روسیه هم مهمترین هم پیمانان دولت سوریه هستند که از حضور نیروهای عربستان استقبال نمی‌کنند.