طرح ترکیه برای ترورمخالف سوری در ژنو

روزنامه السفیر روز شنبه در گزارشی با عنوان "توطئه ترکیه" برای ترور معارضان سوری در ژنو نوشت: دستگاههای اطلاعاتی ترکیه در پس پرده تلاش برای ترور برخی معارضان سوری در ژنو قرار دارند.

این روزنامه افزود: پیش بینی نمی شد دیداری که چهار روز برای برگزاری آن بین قدری جمیل معارض سوری با استفان دی میستورا میانجیگر بین المللی در بحران سوریه لحظه شماری می شد- با همان سرعتی که اجلاس ژنو تمام شد- سریع پایان یابد.

یک دیپلمات سوئیسی به قدری جمیل دبیرکل حزب الاراده الشعبیه در سالن دهم دفتر سازمان ملل متحد در ژنو نزدیک شد تا چند کلمه درگوشی به او بگوید و دی میستورا با تکان دادن سر، با ترک سالن از سوی قدری جمیل موافقت کرد.

قدری در این سالن در قالب هیئت سکولارهای دموکرات معارض سوریه با دی میستورا دیدار کرده بود و تنها نیم ساعت از جلسه آنها گذشته بود که دی میستورا - بعد از صحبت های درگوشی دیپلمات سوییسی با قدری- با تکان دادن سرخود، با ترک جلسه از سوی قدری موافقت کرد؛ بدون اینکه بداند که چه بسا جان قدری در خطر است.

وقتی قدری از جای خودش بلند شد، از طریق دالان های طولانی تحت تدابیر امنیتی خارج شد.

در حالی که این معارض سوری منتظر ساعت 9 شب برای بازگشت به مسکو بود، رندا قسیس رئیس جنبش جامعه تکثرگرا نیز از وجود تهدیداتی علیه خودش مطلع شد و مسئولان سوئیسی تصمیم گرفتند تا وی را تحت تدابیر امنیتی تا لحظه ترک ژنو قرار دهند.

سلیم حیر بک عضو هیئت سکولارهای دموکرات معارض سوریه نیز اعلام کرد: مسئولان سوئیس به آنها گفته اند که در معرض تهدیدات احتمالی قرار دارند و از این رو، نیروهای پلیس هتل اقامت آنها را بارزسی و تدابیر امنیتی را در ورودیهای آن تشدید کردند و از اعضای این هیئت خواستند تا در اسرع وقت ژنو را ترک کنند.

به گفته برخی اعضای این هیئت، مسئولان سوئیسی محل اقامت آنها را نیز تحت محافظت قرار دادند.

به گفته منابع آگاه، دستگاههای امنیتی روسیه - براساس اطلاعات دریافتی خود مبنی بر اینکه دستگاه اطلاعاتی ترکیه درحال طرح ریزی احتمالی عملیاتی علیه معارضان سوری نزدیک به مسکو است- هشداری را اعلام کردند و این ارزیابی امنیتی خود را به اطلاع طرف سوئیسی رساندند.

چه بسا قدری جمیل هدف این تهدیدات بوده است زیرا یکی از نامزدهای بارز مورد حمایت روسیه برای ریاست دولت وحدت ملی فراگیر (آینده) در سوریه است.

اگر اطلاعات درخصوص این تهدیدات صحت داشته باشد که یک منبع آگاه گفت، سازمان اطلاعات ترکیه در پس پرده آن است، به احتمال زیاد این امر مرحله جدیدی از رویارویی امنیتی ترکیه و روسیه را رقم خواهد زد.

برپایه این گزارش، سازمان اطلاعاتی ترکیه شبکه ای قوی در اروپا دارد.