کره شمالی موشک دوربرد پرتاب کرد

فرماندهی راهبردی آمریکا اعلام کرد که یک فروند موشک را که وارد فضا شده شناسایی و رهگیری کرده است و ارتش کره جنوبی نیز اعلام کرد که این موشک یک ماهواره را در مدار زمین قرار داده است.

پیش از این برخی گزارش‌های خبری حاکی از آن بود که آزمایش موشکی کره شمالی احتمالا با شکست روبرو شده است. کره شمالی اعلام کرده است که یک ماهواره را با موفقیت کامل در مدار زمین قرار داده است.

آخرین شلیک موشک دوربرد کره شمالی در سال 2012 میلادی اتفاق افتاده و این کشور یک ماهواره مخابراتی را در مدار زمین قرار داده بود.

یک کارشناس فناوری موشکی آمریکا در این باره گفت: همه چیزی که ما مشاهده کرده ایم، مطابق با تکرار موفقیت آمیز شلیک 2012 میلادی بوده است. ولی اکنون هنوز زود است تا بخواهیم به طور قطعی اظهار نظر کنیم.

این موشک دوربرد در ساعت 9 و 30 دقیقه به وقت سئول شلیک شده است. کره شمالی پیش از این به نهادهای سازمان ملل اطلاع داده بود که قصد دارد طی روزهای آینده یک ماهواره را در مدار زمین قرار دهد.

مقام های دفاعی آمریکا نیز تاکید کردند: ایالات متحده شلیک این موشک را رهگیری کرده و بر این باور بوده است که این موشک تهدیدی برای آمریکا نیست.

دولت های کره جنوبی و ژاپن روز شنبه اعلام کردند که کره شمالی تصمیم گرفته است تا شلیک یک فروند موشک حامل ماهواره را تغییر داده و آن را زودتر از موعد اعلام شده قبلی، شلیک کند.

کره شمالی پیش از این به سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرده بود که طی روزهای 8 تا 25 فوریه یک فروند موشک ماهواره بر را شلیک کند.

کره شمالی ماه گذشته چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده است. کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.