با توجه به اینکه در سابق سعودی‌ها فقط در هزینه کردن بودجه جهت توسعه امور آموزشی و جذب جوانان آفریقایی در منطقه برای اهداف ایدئولوژیک سلفی و وهابی اقدام می‌کردند، طی سال‌های اخیر با برقراری ارتباط گسترده با رهبران مذهبی طرق صوفیه، سعی در نفوذ در هرم بالایی قدرت مذهبی کشورهای آفریقایی داشته و جایگاه خود را در بین پیروان این طرق نیز تثبیت نماید و در پناه این وضعیت جذب و به خدمت گرفتن افراد برای تامین نیروی انسانی گروه‌های افراطی وابسته به خود در مناطق مختلف نظیر سوریه، یمن و لیبی را تسهیل نمایند.

 سایت آفریقای جوان (www. jeuneafrique. com) طی گزارشی اعلام کرد تعدادی از افراد هوادار داعش اهل سنگال در ماه اخیر به مقر این گروه ترویستی در لیبی پیوستند.

به گزارش منابع مختلف در داکار، در حال حاضر بین ده تا سی نفر سنگالی در گروه داعش مستقر درلیبی حضور دارند، که در کانال‌های ایجاد شده توسط مهاجران برای رسیدن به سواحل دریای مدیترانه مخفی شده‌اند و بسیاری از آن‌ها در منطقه سرت مستقر هستند. این کانال‌ها در میان این هرج و مرج‌های لیبی سنگرهایی برای این سازمان تروریستی به حساب می‌آید.

اظهار نظر مقامات دولتی سنگال نشان از نگرانی آن‌ها از پیوستن هموطنان خویش به گروه داعش دارد و این امر را تهدیدی برای کشور به حساب می‌آورند.

برخی از این سنگالی‌ها مانند بسیاری از داعشی‌ها با ارسال تصاویری زیر پرچم سیاه و سفید داعش در پروفایل فیس بوک، پیوستن برای جهاد و تبلیغ ایدئولوژی افراطی خود را به نمایش گذاشته‌اند. در هفته‌های اخیر، برخی از آن‌ها اقدام به برجسته کردن اهداف تبلیغی داعش کرده و با رسانه‌های محلی مصاحبه انجام داده‌اند که نمونه‌هایی از آن در زیر آورده شده است:

عبدالرحمان مندی (Abdourahmane Mendy)

او یکی از سنگالی‌هایی است که به گروه داعش ملحق شده، وی ساکن شهر پیکین در حومه داکار پایتخت سنگال بود که در نیمه اول سال ۲۰۱۵، سنگال را به منظور پیوستن به داعش در لیبی ترک کرده است. او فردی سی ساله و نقاش ساختمان بود. وی به زبان عربی و فرانسه، تایید کرده که در شهر سرت در حال جنگیدن است و با صحبت‌های افراطی، هموطنان خود را تحریک کرده و گفته اکنون با شرکت در جهاد، یک مسلمان واقعی می‌باشد.

 

 

ساجو قاسما (Sadio Gassama)

اواز دیگرسنگالی‌هایی است که به عنوان دکتر به گروه داعش ملحق شده و ۲۵ سال سن دارد. قبل از عزیمت به مواضع داعش در سرت، دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه آنتادیوپ داکار بوده است. در صفحه فیس بوک خود نوشته که از استان زیگنشور در جنوب سنگال توسط یکی از بستگان خود در منطقه کازامانس، چند ماه در محافل تبلیغی سلفی‌ها شرکت کرده و بعد به آن‌ها پیوسته است.

 

وی در مصاحبه‌ای با سایت senenews. com سنگال، این اقدام خود را به عنوان پزشک جهادی افراطی اعلام کرده و دلیل آن را سخنان رئیس جمهور سنگال (مکی سال) در محدودیت قرار دادن مسلمانان دانسته و خواهان برقراری قانون شریعت در کشورش بیان کرده است. او همچنین در پروفایل فیس بوک خود مروری بر زندگی سابق خود و جذب شدن به گروه افراطی را آورده است.

 

الایمان جوپ (Elimane Diop) 

نام مستعار او ابو جعفر جوپ و حدود بیست سال دارد. او به دلیل مصاحبه‌ای در اواسط ژانویه در وب سایت buzz. sn سنگال شناخته شد و اعلام کرد، برای پیوستن به داعش در مارس ۲۰۱۵ به شهر سرت رفته است و با لحنی جهادی و تحریک آمیز می‌گوید: «ما شب و روز برای شهادت در راه خدا دعا می‌کنیم» و «ما عاشق مرگ هستیم همانطور که کفار زندگی را دوست دارند.»

 

در همین مصاحبه این عضو گروه افراطی، راجع به زندگی شخصی و گذشته خود صحبتی نمی‌کند. او به روشنی طریقه‌های صوفی سنگال را به عنوان یک هدف برای نابودی ترسیم نموده و گفته صوفی‌ها به اجبار تن به شریعت و صوفی‌گری می‌دهند و ما با روش خودمان با آن‌ها مبارزه می‌کنیم تا جایی که زیارت قبور رهبران روحانی و اعتقاد به آن ازبین برود و مراسم سالیانه «مگل» (طریقه مریدیه) و «گامو» (طریقه تیجانیه) متوقف شود. همچنین طریقه لاین (طریقه‌ای که در داکار مستقر است) از اعتقادشان صرف نظر کنند.

 

ابو حاتم

ابوحاتم اسم مستعار وی می‌باشد واطلاعات خیلی کمی درباره او وجود دارد. وی در حقیقت رئیس مبارزین سنگالی شاخه لیبی وابسته به داعش است و افراد این گروه افراطی در پیام‌های خود در فیس بوک به دفعات نام او را ذکر کرده، ولی هیچ اطلاعات شخصی و قابل توجه‌ای از او وجود ندارد. همچنین افراد سنگالی دیگری مانند «حسن جن» (معروف به الیاس ابوخالد) و «سعید» با که این گروه افراطی پیوسته‌اند در ماه‌های اخیر کشته شده‌اند.

طبق اطلاع رسانی سازمان امنیت فرانسه و سازمان سیا که به اطلاع مقامات سنگال و ساحل عاج رسیده است، تهدید جدی تروریستی توسط نیروهای داعش در پایتخت‌های این کشور صورت گرفته است و هتل‌های پررفت و آمد توریستی و سواحل دریا‌ها مراکزی است که احتمال دارد هدف حملات ماشین‌های بمب گذاری شده قرار گیرد. لازم به ذکر است که دولت سنگال مراقبت‌های ویژه‌ای را توسط نیرو‌های خود در مرزهای کشور خصوصاً مرز گامبیا انجام داده و نیرو‌های امنیتی خود را افزایش داده است.

در این خبر منتشر شده در سایت سنگالی چندین نکته وجود دارد که قابل ملاحظه و بررسی است و نیاز به برنامه ریزی برای آینده پژوهی دارد.

پیوستن این تعداد سنگالی به داعشی‌های منطقه لیبی در ماه‌های اخیر، نشان از یک تحرک جدید و یارگیری سران اصلی این گروه در منطقه آفریقا علی الخصوص غرب آفریقا دارد. همچنین این جذب نیرو، نشان از تحرک مراکز سلفی وابسته به عربستان در منطقه است.

با توجه به اینکه در سابق سعودی‌ها فقط در هزینه کردن بودجه جهت توسعه امور آموزشی و جذب جوانان آفریقایی در منطقه برای اهداف ایدئولوژیک سلفی و وهابی اقدام می‌کردند، طی سال‌های اخیر با برقراری ارتباط گسترده با رهبران مذهبی طرق صوفیه، سعی در نفوذ در هرم بالایی قدرت مذهبی کشورهای آفریقایی داشته و جایگاه خود را در بین پیروان این طرق نیز تثبیت نماید و در پناه این وضعیت جذب و به خدمت گرفتن افراد برای تامین نیروی انسانی گروه‌های افراطی وابسته به خود در مناطق مختلف نظیر سوریه، یمن و لیبی را تسهیل نمایند.

 

از طرف دیگر با ایجاد مراکز آموزشی دانشگاهی و یا نفوذ در دانشگاه‌های آفریقا و جذب جوانان و افراد تحصیل کرده سعی در استحاله اعتقادات دینی و مذهبی طرق صوفیانه دارد که بازتاب آن در عقاید آفریقایی‌هایی که به داعش پیوسته‌اند، مبنی بر حذف مراسم‌های قدیمی و ریشه‌ای مردم مانند مگل (جشن سالیانه بزرگداشت شیخ احمدو بامبا بنیانگذار طریقه مریدیه که در حدود ۴ میلیون جمعیت در آن شرکت می‌کنند) و گامو (مراسم سالیانه جشن «مولود النبی» و از مراسم‌های مهم کشور) جلوه گر شده است.