پیروزی سندرز و ترامپ در انتخابات درون حزبی نیوهمپشایر

رقابت‌های درون حزبی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا که روز سه‌شنبه آغاز شد، به پایان رسید و نهایتا برنی سندرز نامزد سوسیالیست دموکرات‌ها در حزب دموکرات پیروز شد و دونالد ترامپ میلیاردر آمریکایی در حزب جمهوری‌خواه در جایگاه نخست‌ قرار گرفت. 

هرچند هنوز نتایج پایانی رسما اعلام نشده، اما بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته در حوزه‌های رأی‌گیری سندرز با کسب بیش از 56% آرا با اختلاف بیش از 10درصد بر هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا غلبه کرده است. 

ترامپ هم اختلافی 20درصدی نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود ثبت کرده است. 

این در حالی است که هم ترامپ و هم سندرز تا یک سال قبل عضو جدی هیچ‌یک از دو حزب به حساب نمی‌آمدند و کسی روی آن‌ها حساب نمی‌کرد. با این حال، نظرسنجی‌ها در نیوهمپشایر نشان داد که اغلب ساکنان این منطقه، ترجیح می‌دهند به افرادی دور از ساختار سیاسی کنونی آمریکا رأی دهند. 

نیوهمپشایر پس از آیووا، دومین ایستگاه از رقابت‌های امسال برای تعیین نامزدهای نهایی دو حزب اصلی آمریکا یعنی دموکرات و جمهوری‌خواه است.

در ایالت آیووا که رقابت به صورت انجمن حزبی (Caucus) برگزار شد، تد کروز سناتور ایالت تگزاس در جایگاه نخست جمهوری‌خواهان قرار گرفت و دونالد ترامپ میلیارد جنجالی آمریکایی که در تمام نظرسنجی‌های سراسری رتبه نخست را در اختیار دارد، دوم شد.

در بین دموکرات‌ها نیز، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که بسیاری از پیش وی را نامزد نهایی این حزب می‌دانستند، با فاصله تنها 0.3درصدی و به سختی توانست بر برنی سندرز که خود را یک سوسیال دموکرات می‌خواند، غلبه کند. 

نیوهمپشایر از آن جهت حائز اهمیت است که اولین ایالتی است که رقابت‌ها در آن از طریق رأی‌گیری (Primary) انجام می‌شود. در انجمن‌های حزبی اعضای حزب بعد از یک جلسه مباحثه، به صورت شفاهی یا مکتوب نامزد مورد نظر خود را اعلام می‌کنند و نتایج بر اساس یک فرمول ریاضی بر اساس نسبت رأی مشخص می‌شود، اما در رأی‌گیری مستقیم، نامزد پیروز بر اساس شمار آرایی که اعضای حزب به صندوق ریخته‌اند مشخص می‌شوند.

در رقابت‌های درون حزبی، مانند رقابت‌های اصلی ریاست‌جمهوری، هر ایالت دارای سهم مشخصی از مجموع وکلا (Delegate) است و در پایان هر نامزدی که رأی بیشترین وکیل یا نایب را از آن خود کند، نامزد نهایی انتخابات خواهد بود. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مردم مستقیما به نامزدها رأی نمی‌دهند، بلکه به وکلایی رأی می‌دهند که آن‌ها نهایتا رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند؛ اغلب وکلا پیش از آغاز رأی‌گیری مشخص می‌کنند که قصد دارند به کدام نامزد رأی دهند. 

در ادامه روند اعلام نتایج به صورت لحظه‌ای آمده است:

 

09:25 با شمارش ۸۸ درصد آرای انتخابات نتایج به این شرح گزارش شده است: در حزب دموکرات، سندرز ۶۰ درصد آرا و کلینتون ۳۸.۴ درصد آرا را کسب کردند

09:24 با شمارش ۸۸ درصد آرا در حزب جمهوریخواه، ترامپ ۳۵.۱ درصد، کاسیچ ۱۵.۹ درصد و کروز ۱۱.۵ درصد آرا را کسب کردند.

08:50 از انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان در نیوهمپشایر هم خبر رسیده که با شمارش ۸۳ درصد آرا دونالد ترامپ با ۳۵.۲ درصد پیروز شده و پس از او «جان کاسیچ» با ۱۵.۹ درصد و «تد کروز» با ۱۱.۵ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

08:45 رسانه‌های آمریکایی از قبیل نیویورک تایمز گزارش دادند که با شمارش ۸۳ درصد آرا در اردوگاه دموکرات‌ها، سندرز با ۵۹.۷ درصد در برابر ۳۸.۶ درصد کلینتون پیروز شده است.

04:30 با توجه به روند اعلام نتایج در نیوهمپشایر، اختلاف زیاد بین صدرنشین هر حزب و همچنین نظرسنجی‌های انجام شده پای صندوق‌های رأی، شبکه سی‌ان‌ان و دیگر رسانه‌های آمریکایی سندرز را به عنوان پیروز قطعی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر و ترامپ را نیز پیروز جمهوری‌خواهان در این ایالت معرفی کردند. در حال حاضر رقابت اصلی بین «جان کسیچ»، «جب بوش»، «مارکو روبیو» و «تد کروز» برای جایگاه دومی است. بر اساس قوانین این ایالت، هر نامزدی که کمتر از 10% آرا را به دست آورد، تمام وکلای خود را از دست می‌دهد و این وکلا به نامزد برنده، می‌رسند. 

04:15 بر اساس نتایج شمارش نزدیک به 3درصد از آرا، دونالد ترامپ و برنی سندرز با اختلاف زیاد نسبت به رقبایشان به ترتیب در صدر حزب جمهوری‌خواه و دموکرات قرار گرفته‌اند. ترامپ 34.5% آرا جمهوری‌‌خواهان را به دست آورده و سندرز هم با 53%، با 10% اختلاف نسبت به کلینتون، در صدر اردوگاه دموکرات‌هاست. 

03:55 «سیبروک» اولین منطقه‌ای است که نتایج آن رسما اعلام شد؛ در این حوزه «دونالد ترامپ» با 54% بیشترین رأی را در میان جمهوری‌خواهان به دست آورده و در کمپ دموکرات‌ها هم «برنی سندرز» با 55% بالاتر از «هیلاری کلینتون» ایستاده است.

03:30 مهلت رأی‌گیری در در نیوهمپشایر به پایان رسیده و اغلب حوزه‌ها بسته شده‌اند. با این حال برخی از حوزه‌ها تا یک ساعت دیگر باز خواهند بود.