کمک 3.1 میلیارد دلاری به اسرائیل در بودجه پیشنهادی اوباما

 باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه از لایحه پیشنهادی‌اش برای بودجه سال 2017 این کشور رونمایی کرد.

این لایحه که حجم آن به رقم بی‌سابقه 4.1 تریلیون دلار رسیده، هشتمین و آخرین بودجه‌ای است که اوباما ارائه می‌کند.

در بخشی از این لایحه، پیشنهاد شده است که مانند 8 سال گذشته، باز هم مبلغ 3.1 میلیارد دلار به عنوان «کمک امنیتی» به اسرائیل پرداخت شود.

پرداخت این مبلغ بر اساس بسته‌ای است یک دهه‌ای که سال آینده به پایان می‌رسد و از حالا مذاکره برای تمدید ده ساله این بسته حمایتی آغاز شده است. هرچند، این هفته بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که ممکن است به امید رسیدن به توافق بهتر با واشنگتن و افزایش قابل توجه این مبلغ، تا پایان دوره اوباما و روی کار آمدن رئیس‌جمهور بعدی، صبر کند. 

در بند دیگری از این لایحه، اوباما از کنگره خواسته است مجوزی 145.8 میلیون دلاری برای همکاری با اسرائیل برای ساخت و توسعه سامانه‌های دفاع موشکی از جمله گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان 2 و 3، صادر شود. 

 

این سامانه‌ها بخشی از یک پروژه مشترک بین واشنگتن و تل‌آویو هستند که هدف از آن‌ها ایجاد یک گنبد امنیتی بر فراز فلسطین اشغالی و تأمین امنیت اسرائیلی‌هاست. 

تخصیص مبالغ فوق به اسرائیل، با استقبال لابی تل‌آویو در واشنگتن، موسوم به کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) مواجه شده که این بندها را «مفاد کلیدی حمایت از اسرائیل» توصیف کرده است. 

هرچند این لایحه به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان با دیگر بندهای آن از جمله در زمینه افزایش مالیات و همچنین بالا بردن هزینه‌های رفاعی، احتمالا دستخوش تغییرات گسترده‌ای خواهد شد، اما بندهای مربوط به اسرائیل همواره به سادگی تصویب شده و گاها از سوی نمایندگان کنگره بیش از پیش تقویت می‌شوند.