ظفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق یکی از ویژگی‌های اصلی انقلاب اسلامی را حضور میلیونی و حداکثری مردم در صحنه دانست و گفت: ویژگی اصلی انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن و وجود یک رهبری دینی یکپارچه است که دین و سیاست را در یک جا جمع کرده، این انقلاب علی رغم مواجهه با شیوه‌های خشن سرکوبگری شاه، مسیر خود را به صورت مسالمت آمیز طی کرد.

وی پیروزی انقلاب ایران را مرهون حکمت و تقوای امام خمینی (ره) برشمرد و افزود: به نظر من پیروزی انقلاب ایران مرهون حکمت و تقوی امام خمینی (ره) و همچنین اعتماد کامل ملت به ایشان بود، امام خمینی (ره) یک مرجع عادی و یا یک رهبر سیاسی معمولی نبود بلکه او مردی عرفانی بود. همراهان امام در زمان مبارزه علیه شاه یقین داشتند که ایشان مرد دنیا و پُست‌های حکومتی نیستند بلکه در پی آباد کردن آخرت خود هستند و هیچ چیز را برای خود نمی‌خواهند.

موفق الربیعی براندازی کامل رژیم حاکم را از اهداف اصلی انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: اصرار بر تغییر کل رژیم و برچیدن کامل آن و نه ایجاد اصلاحات نکته‌ بسیار مهمی بود، امام خمینی (ره) قصد اصلاح رژیم گذشته را نداشت بلکه می‌خواست رژیم شاهنشاهی را از ریشه کنده و یک دولت جدید تأسیس کند.

وی از امام خامنه ای به عنوان جانشینی به حق برای امام خمینی(ره)  برشمرد و افزود: باید بگویم که هم اکنون نیز حقا و انصافاً رهبری آیت الله سید علی خامنه‌ای (دام‌ظله) بسیار ممتاز است، اجازه دهید که تجربه شخصی خود در این زمینه را برای شما بازگو کنم، بنده نگران این مسئله بودم که چه شخصی می‌تواند جانشین ابر مردی همچون امام خمینی (ره) شده و جای خالی ایشان را پر کند اما هنگامی که آیت الله خامنه‌ای رهبری را برعهده گرفت بسیار متعجب شدم که چگونه ایشان در مدت زمان بسیار کوتاهی جای خالی امام خمینی (ره) را پر کردند.

مشاور سابق امنیت ملی عراق با اشاره به شخصیت رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و چالش های فراروی انقلاب در دوره ایشان گفت : مسئله دیگر این است که چالش‌های پیش روی آیت الله سید علی خامنه‌ای بسیار متفاوت‌تر از چالش‌های پیش روی امام خمینی هستند، رهبری و ولایت سید علی خامنه‌ای یک رهبری تاریخی بسیار منحصر به فرد و بی نظیر است که مملو از حکمت،  عقلانیت و توازن است.

موفق الربیعی انقلاب ایران را رویا و آمال مسلمانان سراسر جهان دانست و افزود: انقلاب اسلامی ایران تغییرات بسیار اساسی در زیرساخت‌های جامعه، فرهنگ و سیاست سراسر دنیای اسلام ایجاد کرد، برای نمونه باید بگویم که از دهه 30 میلادی گروه‌های اسلام گرا آرزوی تشکیل یک دولت اسلامی را داشتند،  تشکیل جمهوری اسلامی ایران تعبیر تمام آمال مسلمانان بود گویی رویای پیامبران به حقیقت پیوسته است.

وی قیام مردم عراق علیه دیکتاتوری و حزب بعث را نشات گرفته از انقلاب ایران برشمرد و گفت : انقلاب اسلامی ایران خاصیت بسیار عجیبی نیز داشت و آن جرات بخشیدن به ملت‌ها برای قیام علیه طاغوتیان بود، این انقلاب نشان داد که ملت‌ها با دست خالی می‌توانند ماشین جنگی طاغوتیان را منهدم کنند. در عراق نیز انقلاب اسلامی ایران باعث سرعت بخشیدن به قیام مردم علیه دیکتاتور عراق و حزب بعث شد.