تردید کنگره درباره جنگ عربستان با داعش در سوریه

 «واشینگتن پست» در مطلبی نوشت: برخی از اعضای کنگره آمریکا درباره این ادعای عربستان تردید دارند که می خواهد لشگرکشی هوایی خود را گسترش دهد و نیروهای زمینی کشورهای عرب را به جنگ با تروریست های داعش در سوریه بکشد – حتی پس از آنکه وزیرخارجه عربستان هفته گذشته چند بار از «کپیتال هیل» (ساختمان مجلس آمریکا) دیدن کرد.

عربستان سعودی در آغاز هفته گذشته اعلام کرد که در نظر دارد نیروهای زمینی خود را برای مبارزه با تروریست های داعش گسیل دارد. ولی با این شرط که آمریکا تعهد خود را برای گسیل نیروهای عملیات ویژه به سوریه فراموش نکند. در این زمینه برخی از سناتورها تردید دارند که آیا کمک سعودی ها به راستی انجام خواهد شد.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، در پاسخ به این پرسش که درباره این ادعای سعودیها برای گسیل سرباز چه دیدگاهی دارد گفت: «برخی، حرف زیاد می زنند .»

بن کاردین، از اعضای برجسته این کمیته در پاسخ به همین پرسش اندکی درنگ کرد تا شرایط را سبک سنگین کند. آنگاه گفت: «ما بی گمان برپایه کاری که آنها انجام دهند داوری خواهیم کرد.»

 

کورکر و کاردین دو نفر از چندین سناتور و دیگر اعضای مجلس نمایندگان هستند که در واشینگتن با وزیر خارجه سعودی گفتگو کرده اند. نبرد سوریه به مرحله بحرانی رسیده و آمریکا و روسیه روز پنج شنبه پذیرفتند که جلوی درگیریها را در خاک سوریه بگیرند.

جبیر در گفتگویی هفته گذشته اعلام کرد: «ما گفتیم که اگر ائتلاف به رهبری آمریکا می خواهد نیروی زمینی به سوریه گسیل کند آماده هستیم تا نیروی ویژه بفرستیم. از این رو، چشم به راه این هستیم که گام آینده چه خواهد بود. بله، ما گفته ایم که آماده هستیم در بخشی از عملیات زمینی در سوریه، نیروی ویژه خود را گسیل کنیم.»

مقامات پنتاگون از این ادعای سعودی ها دلگرم شده اند. آنان امید دارند تعهدات این قدرت صاحب نفوذ منطقه ای برای فرستادن سربازان پیاده مایه برانگیختن دیگر کشورهای عربی شود.

در چند هفته گذشته، حمله های هوایی روسیه راه های رساندن جنگ افزار و مهمات مخالفان را کور کرده و به پیشروی نیروهای طرفدار دولت، که گرداگرد شهر حلب را گرفته اند، کمک شایانی کرده است. برت مک گورک، فرستاده ویژه آمریکا برای جنبش مبارزه با داعش روز چهارشنبه به نمایندگان مجلس آمریکا گفت که لشگرکشی آمریکا «تاثیر زیانباری» بر نبرد با داعش داشته است. 

شامگاه پنج شنبه دو کشور آمریکا و روسیه پذیرفتند جلوی درگیری ها را بگیرند تا کمک های انسان دوستانه به بخش های محاصره شده که همین هفته آغاز خواهد شد از سر گرفته شود. هنوز روشن نیست که آیا طرفهای درگیر از آن پیروی خواهند کرد یا خیر.