یکصد روز پس از پادشاهی ملک سلمان، سازمان عفو بین الملل عربستان را به دلیل اینکه در این مدت هیچ گونه پیشرفتی در زمینه حقوق بشر نداشته است، محکوم کرده و از عدم اتخاذ هیچ گونه اقدامی برای بهبود پرونده وحشتاک حقوق بشر، ابراز تاسف کرد.

این سازمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با گذشت یکصدر روز از پادشاهی ملک سلمان «فرصت های پیشرفت حقوق بشر در عربستان، به هیچ وجه نوید بخش» نیست آن هم در حالی که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه عازم این کشور شده است.

در همین ارتباط «فیلیپ لوثر» مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل اظهار داشت، ملک سلمان به جای اتخاذ اقداماتی برای بهبود پرونده وحشتناک عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر، به سرکوب مداوم مخالفان دولت و فعالان مسالمت جو متوسل شده است و علاوه بر این در چند ماه نخست پادشاهی موج بی سابقه ای از اعدام ها رخ داد.

سازمان مزبور در بیانیه خود اعلام کرد به محض اینکه ملک سلمان به تخت پادشاهی تکیه زد، در یک پیام کتبی مجموعه توصیه های مهمی را در ارتباط با حقوق بشر برای او ارسال کرده و به طور خاص آزادی دهها نفر از زندانیان مدافع حقوق بشر را خواستار شد، اما پاسخی دریافت نکرد.

نکته قابل ملاحظه اینکه دفتر سازمان عفو بین الملل در پاریس در دفاع از «رائف بدوی» وبلاگ نویس سعودی که به ده سال زندان و هزار ضربه شلاق متهم شده بود، تجمع برگزار کرد.

جالب اینکه رئیس جمهور فرانسه در سفر به ریاض به عنوان مهمان افتخاری در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

از سوی دیگر سازمان «خبرنگاران بدون مرز» در بیانیه ای در توضیح سفر اولاند به عربستان اعلام کرد: این سفر فرصتی برای اولاند است تا آن را برای درخواست علنی و قاطع برای آزادی رائف بدوی مغتنم بداند.

«کریستف دولوار» دبیر کل این سازمان نیز گفت: این پذیرفتی نیست که فرانسه در برابر محکومیت وحشیانه این وبلاگ نویس جوان سکوت کند، آن هم در حالی که هر لحظه ممکن است دادگاه او از سرگرفته شده و حکم مرگش صادر شود.