لندن در پی ساخت یک «گوآنتانامو انگلیسی»

 روزنامه گاردین اعلام کرد: «دولت انگلیس در حال بررسی جدی طرحی است که به موجب آن همه محکومان تروریست (به اصطلاح) اسلام‌گرا در انگلیس و ولز در یک زندان امنیتی واحد جای داده خواهند شد. ایجاد چنین زندانی که به منزله «آلکاتراز انگلیسی» است هشدار روسای زندان‌ها را برانگیخته است.» 

 

این ایده به پراکندگی خطرناک‌ترین زندانیان در نظام زندان‌های انگلیس خاتمه می‌دهد و انتظار می‌رود مورد حمایت یک گروه بازنگری که بوسیله مایکل گرو، وزیر دادگستری تشکیل شده است، قرار گیرد. این گروه مسئول بررسی نحوه رفتار با ۱۳۰ تروریست محکوم شده تکفیری در پشت می‌له‌های زندان است. 

 

اوایل این هفته، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، در نطقی درباره اصلاح نظام زندان‌ها، با اشاره به بررسی جدی چنین طرحی، از آمادگی برای ایجاد تغییرات عمده در محل نگهداری محکومان به انجام حملات تروریستی به منظور بازداشتن آن‌ها، از جذب حدود ۱۰۰۰ زندانی کنونی خبر داد که در معرض خطر افراط گرایی قرار دارند. 

 

اما پروفسور پی‌تر نیومان، کار‌شناس برجسته ضد تروریسم هشدار داد گرد آوردن همه محکومان تروریست در «زندانی درون یک زندان» ممکن است به عنوان یک «گوآنتانامو انگلیسی،» به کانونی برای اعتراضات عمومی تبدیل شود یا فرصتی برای زندانیان تروریست فراهم سازد که ساختارهای فرماندهی عملیاتی در داخل زندان ایجاد کنند که ممکن است در خارج از زندان وجود نداشته باشد. 

 

از دهه، ۱۹۶۰ تروریست‌های زندانی در انگلیس و ولز در میان شش زندان با حداکثر تدابیر امنیتی پراکنده بوده و مرتبا جابجا شده‌اند تا از ایجاد روابط درازمدت بین آن‌ها جلوگیری شود. 

 

گفته می‌شود دولت انگلیس با حمایت از چنین رویکردی، به تحولات اخیر در فرانسه اشاره دارد که تروریستهای تکفیری کلا در بخش‌های مجزا در زندان‌ها نگهداری می‌شوند تا از افراطی شدن تعداد بیشتری از زندانیان مسلمان در زندانهای این کشور جلوگیری شود. این برنامه «قرنطینه» که طبق آن زندانیان بازگشته از سوریه و عراق نیز از تکفیری‌های با سابقه جدا می‌شوند، ‌ در پی حمله به دفتر مجله شارلی ابدو به چند زندان پاریس گسترش یافت. 

 

پروفسور نیومان همچنین هشدار داد، ایجاد یک واحد مجزا برای تروریست‌ها می‌تواند فرصتی جهت ایجاد یک «ساختار کنترل و فرماندهی عملیاتی» برای داعش در انگلیس فراهم سازد که هم اکنون در داخل یا خارج از نظام زندان‌ها وجود ندارد.