آزادی حلب به معنای شکست محور عربستان-ترکیه

اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» در تحلیلی پیرامون  آزادی شهر راهبردی حلب در شمال غرب سوریه از دست شورشیان سوری نوشت: این امر شکست فوق‌العاده‌ای برای آمریکا و متحدان سنتی آن چون ترکیه، عربستان سعودی، قطر و اردن است.

«آندرو جی تبلر» از کارشناسان اندیشکده یاد شده در تحلیلی پیرامون عواقب آزادی این شهر و اثرات آن بر توازن قوا در عرصه جنگ  نوشت: این امر شکستی ویژه برای آمریکا و متحدان سنتی آن چون ترکیه، عربستان سعودی، قطر و اردن است. البته این مورد در مواجهه با حضور ایران و روسیه در سوریه نیز نوع شکستی محسوب می‌شود.

این تحلیلگر آمریکایی در ادامه عنوان داشت: این امر خسارتی عظیم  برای آمریکا و سیاست‌های خاورمیانه‌اش در مقابله با روسیه خواهد بود . در صورت وقوع این ماجرا مهاجران زیادی به شمال اروپا سرازیر شده و شاهد بحران مهاجرتی در اروپا خواهیم بود و این‌ها منجر به  قدرت گرفتن دولت‌های  راستگرای افراطی می‌شود که بسیار بیشتر با روسیه تا آمریکا دوست هستند.

این تحلیلگر آمریکایی افزود: فکر می‌کنم پیروزی در حلب منجر به تقویت مواضع سوریه در بخش غربی این کشور شده و البته این مورد به استثنا استان ادلب تا جنوب شهر حلب است. اما به طور اساسی ما شاهد حضور حکومت سوریه از حلب تا حما، حمص و دمشق خواهیم بود که موجب استحکام  مواضع دولتی و نیروهای ایران به ویژه می شود.  آزادی حلب این امکان را برای آن‌ها میسر می سازد تا به طور بالقوه با حرکت به مکان‌های دیگر به تهاجم خود ادامه داده  و مستقیم به استان ادلب رفته و سرانجام به سمت جنوب پیش بروند. البته تمامی این موارد ماه‌ها یا سال‌ها اجرای کاملش زمان می‌برد اما  فکر می‌کنم حکومت روسیه و سوری‌ها در حال نیل به این اهداف هستند. آن‌ها در پی راه حل کلی برای حل بحران سوریه با تمرکز بر دولت «بشار اسد» رییس جمهور این کشور هستند.