آیا زمان در خاورمیانه به پایان خود نزدیک می شود؟

گروه بین الملل- پرواضح است که علاقه عربستان برای ورود به نبرد زمینی در سوریه بیش از داعش سرنگونی بشار اسد است وگرنه کیست که نداند تروریست های داعش آن همه سلاح و تجهیزات را تنها با کمک مالی برخی از کشورهای عربی بدست آورده اند.

 

به گزارش افکارخبر،روز گذشته ارتش عربستان مدعی شد برای مقابله با داعش جنگنده‌های خود را به ترکیه می‌فرستد تا از پایگاه اینجرلیک، دست به انجام عملیات در خاک سوریه بزنند. پیش از این وزارت خارجه ترکیه گفته بود گروهی از کارشناسان عربستان سعودی از این پایگاه بازدید کرده‌اند.

 

اقدامات جدید سعودی ها در سوریه که اینبار به کمک دولت آنکارا انجام می گیرد معادله جدیدی را پیش روی بحران پیچیده سوریه قرار می دهد.

دو هفته پیش عربستان گفته بود آماده است برای نبرد با داعش، اقدام به اعزام نیروی زمینی به سوریه کند. اعلام آمادگی عربستان برای ورود به جنگ زمیینی در سوریه بلافاصله با پاسخ مثبت امارات مواجه شد و دولت این کشور هم اعلام کرد که در نبرد با داعش و به گفته آن ها "رژیم بی رحم اسد" در کنار ارتش سعودی خواهند جنگید.

در همین حال نخست وزیر روسیه روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ به این اظهارات واکنش نشان داد و تهدیدات عربستان را چرخشی اشتباه از مذاکرات توصیف کرد.

در عین حال شامگاه گذشته نیز ساعتی پس از هشدار نخست وزیر ترکیه، در مورد اقدام آنکارا در صورت مواجهه با تهدید مرز‌هایش، منابع دولتی در ترکیه تأیید کردند که ارتش این کشور، مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه را گلوله‌باران کرده است.

خبرگزاری رویترز در این مورد نوشت که مشخص نیست چرا ارتش ترکیه اقدام به گلوله‌باران مواضع کرده، آن هم در شرایطی که نیروهای کرد با حمایت هوایی روسیه، موفق شدند شورشیان سوری را از یک پایگاه هوایی در نزدیکی مرز ترکیه بیرون برانند.

منبع دولتی مورد استناد رویترز، با اشاره به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، که آنکارا آن را گروهی تروریستی می‌داند، تأیید کرده که نیروی نظامی ترکیه، مواضع این گروه را در منطقه اعزاز، در شمال حلب و نزدیکی مرز ترکیه، گلوله‌باران کرده است.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه، که رویدادهای جنگ در سوریه را دنبال می‌کند، اعلام کرده که گلوله‌باران ترکیه، علاوه بر پایگاه هوایی، یک روستا را که توسط یگان‌های مدافع خلق مورد حمایت اتحاد دموکراتیک، از شورشیان بازپس گرفته شده، هدف قرار داده است.

یک منبع کرد هم در گفت‌وگو با رویترز تأیید کرده که پایگاه مِنَغ که به تازگی توسط نیروهای مورد حمایت اتحاد دموکراتیک از تروریست ها باز پس گرفته شده، بود هدف گلوله‌باران ترکیه قرار گرفته، گرچه این منبع گفته است که بازپس‌گیری این پایگاه توسط گروه جیش‌الثوار از متحدان اتحاد دموکراتیک صورت گرفته و نه یگان‌های مدافع خلق.

گلوله‌باران این منطقه در حالی صورت گرفته که آنکارا از سیاست آمریکا در حمایت از اتحاد دموکراتیک برای مقابله با داعش ناراضی است. اتحاد دموکراتیک بخش ‌وسیعی از نواحی هم‌مرز با ترکیه را در خاک سوریه در تصرف دارد و ترکیه این تشکل کرد را وابسته به حزب کارگران کردستان می‌داند.

آمریکا به تازگی از زبان سخنگوی وزارت خارجه، جان کربی، اعلام کرده بود که بر خلاف ترکیه، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را گروهی تروریستی نمی‌داند و همین سخنان باعث فراخواندن سفیر ایالات متحده به وزارت خارجه ترکیه شد.

اقدامات ترکیه خصوصاً با توجه به اتحاد جدیدش با عربستان بیشتر معنا دار خواهد بود مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است: عربستان سعودی که در ماه‌های اخیر از نزدیک‌ترین شرکای ترکیه شده است برای جنگ با گروه (داعش) به پایگاه اینجرلیک ترکیه هواپیمای جنگی اعزام می‌کند.

او گفت، هنوز معلوم نیست چه تعداد هواپیما از عربستان عازم ترکیه خواهد شد.

اما وزیر خارجه ترکیه در عین حال تصریح کرد، در صورت وجود راهبردی مشخص امکان اعزام نیروی زمینی از سوی ترکیه و عربستان به سوریه وجود دارد.

پایگاه اینجرلیک مرکزی کلیدی برای عملیات ائتلاف ضد داعش است. هواپیماهای بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده از این پایگاه حملات خود به مواضع گروه "دولت اسلامی" در خاک سوریه را انجام می‌دهند.

اظهارات چاووش اوغلو بعد از گفت‌وگوی بشار اسد با خبرگزاری فرانسه بیان می‌شود. اسد در این مصاحبه گفت، تا تصرف کامل سوریه به "مبارزه با تروریسم" ادامه خواهد داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در ماه دسامبر از ریاض دیدن و در ‌آنجا با ملک سلمان، پادشاه عربستان، محمد بن نایف، ولیعهد و از تصمیم‌گیرنده‌های کلیدی این کشور و محمد بن سلمان، معاون ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در سوی دیگه میدان و در جبهه متحدان اسد دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه کنفرانس مونیخ را به محلی برای بیان شدیدترین انتقادات علیه جبهه غربی ضد اسد تبدیل کرد. او گفته است: جهان "در جنگ سرد تازه‌ای" قرار گرفته که روسیه و غرب را در برابر هم قرار داده است. او پیمان ناتو را مسبب وضع بحرانی کنونی دانست و گفت که روسیه هدف خصومت غرب قرار گرفته است. مدودیف اما تأکید کرد که وضعیت "به وخامت ۵۰ سال پیش" نیست.

مدودیف گفته است روسیه از ۲۰ سال پیش نسبت به خطر بنیادگرایی اسلامی هشدار داده است، اما به گفته او، جهان غرب تنها با ظواهر تروریسم مبارزه می‌کند و به علت‌ها و ریشه‌های آن کاری ندارد.

او اظهار داشت که روسیه در سوریه درگیر شده است، زیرا بسیاری از تروریست ها از روسیه و سایر جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی به آنجا رفته‌اند، و مدودیف گفته است:ا«ما اجازه نمی‌دهیم که آنها به نزد ما برگردند».

مدودف به نیروهای رنگارنگ اپوزیسیون سوریه توصیه کرد که با رژیم اسد وارد گفت‌وگو شوند. او تأکید کرد: «ما در حال حاضر به مذاکره نیاز داریم و نه تعرضات ارضی».

نخست وزیر روسیه همچنین در ادامه انتقاداتش نسبت به غرب گفته است: سوریه پیش از جنگ حکومتی سکولار بود که در آن پیروان تمام مذاهب با همدیگر همزیستی صلح‌آمیز داشتند. آیا تنها اسد در پیش آمدن وضع کنونی مقصر است؟

مدودف حمایت غرب از جنبش‌های موسوم به "بهار عربی" را ساده‌نگری دانست. او با اشاره بر پیشرفت "داعش" در خاورمیانه سؤال کرد: کو آن دموکراسی که وعده داده بودید؟

او تصریح کرد، چنانچه غرب به مبارزه با تروریسم در منطقه مصمم است، تنها راه همکاری با روسیه است. مدودیف در ادامه گفت: «ما نمی‌خواهیم یک لیبی، یمن یا افغانستان دیگری داشته باشیم». او از طرح عربستان سعودی، مبنی بر ارسال نیرو به سوریه، به شدت انتقاد کرد و گفت: کسی حق ندارد خودسرانه نیرو به کشورهای دیگر اعزام کند.

او هشدار داد: «سقوط مرزهای شناخته شده، فاجعه‌ای برای منطقه خاورمیانه است».