«محمد النمر» فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر و برادر آیت الله شهید نمرباقر النمر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: زندان و اعدام نمی تواند کار ساز بوده و مشکلات عربستان را حل کند.

علی النمر، پنج سال در بند

محمد النمر با اشاره به ملاقات روز گذشته خود با فرزندش علی النمر که یک ساعت طول کشید، گفت: علی چهار سال است که در چهار دیواری زندان در بند است در این مدت بین زندان های الدمام و جده و الریاض در حال نقل و انتقال بوده است.

به گفته او، علی دیروز وارد پنجمین سال زندان خود شد زیرا او پنج سال پیش در حالی که برای خرید دارو از خانه بیرون رفته بود، توسط یک گشتی امنیتی زیر گرفته شده و به زندان منتقل شد وهم اکنون در انتظار چوبه دار است.

محمد النمر در توضیح این مطلب ادامه داد: علی در سال 2014 به اعدام محکوم شد و دادگاه تجدید نظر و نیز دادگاه عالی حکم او را تایید کرده و این حکم ر 23 اوت 2015(شهریور گذشته) به منظور تصویب و اجرا از وزارت کشور به ملک سلمان ارجاع داده شد.

اتهامات بی اساس علیه علی النمر

وی تصریح کرد: علی در حالی بازداشت شد که کمتر از 17سال داشت و زیر سن قانونی بود و سپس اتهامات وحشتناکی به او وارد آمد و  به شدت شکنجه شد حال آنکه دادستان کل نتوانست هیچ یک از اتهامات بی پایه و اساس علیه وی را ثابت کند.

وی تاکید کرد: دادگاه علی به شکل ناقص برگزار شد به این معنی که او نتوانست با وکیل مدافع خود دیدار کند و از این گذشته به هیچ یک از اتهامات علیه خود اعتراف نکرد و دادستان کل هیچ دلیل شرعی و قانونی در این رابطه ارائه نداده است.

محمد النمرافزود: ما همچنان امیدواریم که مقام های دولتی به خواسته اندیشمندان و کشورها و ملت ها و دولت های دوست و برادر پاسخ مثبت داده و علی النمر را آزاد کنند.

وی یادآور شد، منافع ملی اقتضا می کند که زندانیان سیاسی و همه کسانی که دستشان به خون آلوده نیست، آزاد شوند.

سایه اعدام بر سر علی النمر

محمد النمر در ادامه تصریح کرد: علی همچنان محکوم به اعدام است و شمشیر روی گردن او قرار دارد و هر لحظه ممکن است حکم اعدام او بدون هشدار قبلی به اجرا درآید ٬همچنان که آیت الله نمر اعدام شد.

وی در ادامه از همه کسانی که با علی النمر اعلام هبستگی کرده اند، خواست از راهی مثبت و به شکل مسالمت آمیز از دولت سعودی بخواهند که حکم اعدام علی النمر و سایر زندانیان را به اجرا در نیاورد زیرا اعدام آنان پیامدهای ناخوشایندی را رقم خواهد زد.

وی یادآور شد که استفاده از غل و زنجیر برای زندانیان کم سن و سال ممنوع است اما از همان روز اول بازداشت به علی دستبند زده شد در حالی که بازجویی کودکان باید از سوی کارشناسان انجام شود نه افسران امنیتی و این مواردی است که در مورد علی رعایت نشده است.

محمد النمر توضیح داد: همچنین بر اساس قانون مجازات سعودی باید ولیِ(والدین) زندانیان کم سن و سال در بازجویی ها حضور داشته باشد اما در زمان بازجویی از علی در زندان کودکان در الدمام چنین امکانی برای او فراهم نشد.

وی گفت: علاوه بر این باید امکان ادامه تحصیل برای علی فراهم شود اما او از تحصیل محروم مانده است.

النمر همچنین با تاکید بر اینکه دستان علی النمر به خون کسی آغشته نشده است و دادستانی کل چنین اتهامی را به او نسبت نداده است، اظهار داشت: زندان و اعدام راه حل مشکلات عربستان نیست بلکه باید مشکلات را حل و فصل کرد.

وی تاکید کرد: به تلاش های خود برای آزادی فرزندش علی النمر ادامه خواهد داد.

حکم اعدام علی النمر در سال 2014 صادر شد و دادگاه تجدید نظر و عالی نیز آن را مورد تایید قرار دادند و حکم اعدام توسط وزارت کشور در اختیار دیوان پادشاهی قرار گرفت و ملک سلمان شاه سعودی در 23 اوت 2015 آن را امضا کرد.

علی النمر در سال 2012، و زمانی که کمتر از  17 سال داشت، در ارتباط با مشارکت در اعتراض های منطقه قطیف در شرق عربستان بازداشت کردند.