ارتش و نیروهای مردمی عراق در پاکسازی مناطق تحت سیطره داعش اقدامات بسیار خوبی را انجام داده اند و مناطق تحت تسلط داعش به تدریج در حال آزادسازی است.

یکی از مناطق مهم تحت سلطه تروریست های داعش "موصل" مرکز استان "نینوا"  بوده که این منطقه از تابستان سال 2014 در اشغال تروریست های داعش بوده است و در این منطقه جنایت های بسیاری را تروریست ها مرتکب شدند.

البته قبل از عملیات آزادسازی  "موصل" مقامات عراقی از آمادگی نزدیک به 3 لشکر عملیاتی برای حمله به موصل خبر دادند و لذا احتمال یک حمله گسترده برای پاکسازی مرکز استان نینوا در ماه های آینده وجود دارد که آزاد سازی یکباره  "موصل"  در مدت کوتاه مد نظر نیست.

تحرکات نظامی در منطقه نشان می دهد نیروهای نظامی مستقر در منطقه آماده شرکت در عملیات آزادسازی "موصل" از چنگال گروه های تروریستی و تکفیری می شوند و پیروزی های اخیر در شهر "رمادی" مرکز استان "الانبار" توانمندی و روحیه ارتش عراق را افزایش داده است.

 

**توپولوژی استان  "نینوا"

استان " نینوا " خود یکی از مراکز مهم عراق است که به دلیل موقعیت استراتژیکش دچار تحولاتی زیادی شده است. این استان مساحتی در حدود 37 هزار و 323 کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن حدود 2 میلیون و 509 هزار و 800 نفر است.

 

آیا موصل در

 

در استان " نینوا " شهرستان‌‌های " موصل "، " تلعفر "، " تلکیف ”، " قیاره "، " سنجار "، " حمدانیه  "، " زمار "، " شیخان "، " حضر " و " ربیعة " قرار دارند که اقلیت " کرد " در در شهرهای " موصل "، " سنجار " که " کردهای ایزدی " در این شهر ساکن هستند، " زمار " و " شیخان " که اداره شهر " شیخان " به دست " دولت محلی کردستان " عراق است، زندگی می‌کنند.

استان "دیرالزور" و "رقه" در سوریه و استان "نینوا" و "الانبار" در عراق از پایگاه‌های مهم داعش به شمار می‌رود که در صورت سقوط آنها نابودی داعش قطعی خواهد بود و می‌توان آزادسازی کل سرزمین‌های سوریه و عراق را جشن گرفت که البته این موضوع به زمان نیاز دارد.

 

شهر " موصل " یکی از شهرهای مهم واستراتژیک عراق است و یکی از قطب‌های نفتی عراق محسوب می‌شود. تروریست‌های تکفیری در واپسین ساعات روز 9 ژوئن 2014 به سمت شمال عراق و شهر " موصل " حرکت کردند و با حدود 1300 نفر نیروی شبه نظامی کنترل مراکز مهم و دولتی استان " نینوا " و فرودگاه بین‌الملی " موصل " به دست گرفت و تعداد زیادی از پادگان‌های ارتش را در این منطقه به تصرف خود درآوردند و به انواع سلاح‌های سبک و سنگین مجهز شدند.

چون شهر "موصل" مرکز استان "نینوا" برای تروریست‌های داعش یک شهر مهم و راهبردی به شمار می‌آید؛ به نظر می‌رسد "ساعت صفر" برای آزاد سازی استان " نینوا" با کمی تاخیر صورت بگیرد. در عین حال یک اشتیاق ویژه در جوانان عراقی برای آزاد سازی "موصل" ، مرکز استان  "نینوا"  از چنگ تروریست‌های بعثی تکفیری داعش وجود دارد.

 

آیا موصل در

 

البته سوال اینجاست که آیا مرکز استان "نینوا" تا زمستان 2016 آزاد خواهد شد و این سوالی است که مقامات آمریکایی  باید به آن پاسخ دهند ؛ چرا که آن ها در گذشته اقدامات مخربی را علیه نیروهای مقاومت در استان های "دیاله" ، "الانبار" و "صلاح الدین" انجام دادند.

نیروهای ارتش عراق  اخیرا با ورود به محورهای عملیاتی "موصل" در جنوب "اربیل" در وضعیت انتظار "ساعت صفر" شروع عملیات قرار گرفتند. این نیروها که برای مشارکت در عملیات پاکسازی  مرکز استان "نینوا"  وارد شهر "مخمور" در جنوب  "اربیل" شده اند مجهز به تسلیحات سنگین و پیشرفته هستند.

**یگان های ارتش عراق آماده آزاد سازی مرکز استان  "نینوا" هستند

"نجم عبدالجبور" فرمانده مرکز عملیات آزاد سازی  "موصل" به رسانه ها گفت: این نیروها بخشی از قواتی هستند که در عملیات آزادسازی  "موصل"  مشارکت خواهند کرد. وی افزود: پیام این تحرکات این است که زمان آغاز عملیات آزادسازی  "موصل" نزدیک شده  و ما چشم انتظار دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور برای آغاز عملیات هستیم.  "نجم عبدالجبور" در خصوص زمان قطعی آغاز عملیات اظهار کرد: این در حیطه فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح است، ولی بطور قطع زمان آن بزودی فراخواهد رسید.

 

آیا موصل در

آیا موصل در

 

"بشار کیکی"رئیس شورای استانداری نینوا با اعلام اینکه 20هزار مبارز از 4 جبهه در عملیات آزادسازی موصل مشارکت خواهند کرد، گفت: "طرح آماده شده برای آزادسازی "موصل" (مرکز استان "نینوا") در دست بررسی بوده و زمان آغاز این عملیات تاکنون مشخص نشده است".

البته ارتش ترکیه نیز در پایگاه نظامی "زلکان" در اطراف  "موصل"  مستقر شده و این موضوع نارضایتی نیروهای مردمی را برانگیخت و ارتش و نیروهای مردمی عراق  به نیت ارتش ترکیه مشکوکند و در این زمینه اعتراضاتی نیز عنوان شده است.    

**"رقه" و "موصل" باید هرچه سریعتر آزاد شوند

"ژان ایو لودریان" وزیر دفاع فرانسه  بار دیگر تأکید کرد که ادامه فعالیت گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق، بر وضعیت امنیتی در اروپا اثر منفی خواهد گذاشت. وی  گفت دو شهر "رقه" و "موصل"، یکی از پایتخت داعش در سوریه و دیگری مرکز اصلی این گروه در عراق به شمار می‌آیند، باید هرچه سریعتر آزاد شوند.

"ژنرال وینست استوارت،" مدیر سازمان اطلاعات نظامی آمریکا در کنگره، اجرای عملیاتی با فرماندهی عراق برای بازپس گیری شهر موصل در سال 2016 میلادی را بعید دانست و گفت که این عملیات پیچیده خواهد بود.

وی که در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا حضور دارد،اعلام کرد عملیات موصل پیچیده خواهد بود. خوشبین نیستم که قادر خواهیم بود آن را در آینده نزدیک اجرا کنیم. از نظرمن این امر به طور قطع امسال نخواهد بود.

مقامات غربی در ظاهر برای آزادسازی "موصل" در شمال عراق ابراز تمایل می کنند ، اما در باطن هیچ اقدام مهمی انجام نمی‌ دهند و نه تنها اقدام مهمی انجام نمی دهند ؛ بلکه در روند عملیات پاکسازی مناطق تحت اشغال داعش هم با پرتاب محموله های هوایی اخلال ایجاد می کنند.

با آزاد سازی منطقه راهبردی "سنجار" از چنگال تروریست ها ، فاصله به مرکز استان نزدیکتر شده و البته نباید انتظار داشت که پاکسازی  "موصل" به سرعت انجام شود و اینکه آیا مرکز استان "نینوا"  تا پایان سال 2016 میلادی آزاد می شود یا خیر به اقدامات ارتش و نیروهای مردمی عراق و حسن نیت آمریکا در عدم حمایت از تروریست ها بستگی دارد.