چین موشک‌های زمین به هوا در جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی مستقر کرد.

به نوشته شبکه خبری بی‌بی‌سی، تصاویر ماهواره‌ای که توسط فاکس نیوز منتشر شدند، نشان می‌دهد 2 آتشبار شامل 8 موشک و یک سیستم راداری در جزیره «وودی» در دریای چین جنوبی مستقر شده‌اند.

غیر از چین، کشورهای تایوان و ویتنام نیز مدعی مالکیت بر این جزایر هستند و استقرار سامانه موشکی چین در این جزایر را تایید کردند. کارشناسان غربی می‌گویند استقرار این سامانه‌ها، می‌تواند به بیشتر شدن تنش در این جزایر منجر شود.

چین همواره گفته است اقدامات این کشور در جزایر دریای چین جنوبی با اهداف غیرنظامی انجام می‌گیرد اما کشورهای دیگر نسبت به تسلیحاتی شدن منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در تاریخ سوم فوریه این جزیره خالی بوده است و از چهاردهم فوریه این سامانه موشکی در آنجا استقرار یافته است.

 

فاکس نیوز به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا نوشت، به نظر می‌رسد این سامانه موشکی سیستم دفاع ضد موشک هوایی با برد 200 کیلومتر است.

این خبر در حالی منتشر شد که در نشستی دوروزه سران کشورهای جنوب شرق آسیا در واشنگتن درباره مساله دریای چین جنوبی گفت‌وگو کردند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در این نشست تاکید کرده بود نیاز به اقدامی ملموس برای کاهش تنش‌ها و توقف ساخت و ساز نظامی در این منطقه وجود دارد.

این دریا یکی از مسیرهای مهم دریایی و محلی برای ماهیگیری است که زندگی مردم ساکن حوالی این منطقه را تامین می‌کند.