پیش‌شرط روسیه و عربستان برای عدم افزایش تولید نفت

طی روزهای گذشته 4 کشور روسیه،‌ عربستان، قطر و ونزوئلا نشستی را در دوحه قطر و پشت درهای بسته برگزار کردند.

پس از این نشست عربستان و روسیه اعلام کردند در صورت همراهی دیگر تولیدکنندگان نفت در جهان حاضرند سطح تولید خود را در سال 2016 از متوسط تولید در ماه ژانویه بیشتر نکنند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه پس از این دیدار تأکید کرد: ما این آمادگی را داریم تا سطح تولید نفت خود را در متوسط تولید شده ماه ژانویه نگه داریم و از آن تجاوز نکنیم.

تأثیر این اقدام بر قیمت نفت در بازار جهانی مشخص نیست و این مسئله به سیاست نفتی بسیاری از تولیدکنندگان نفت در جهان وابسته است، چرا که دیدگاه این کشورها نسبت به شرایط کنونی بازار با توجه به تلاش در راستای حفظ سهم از بازار تقاضا با یکدیگر متفاوت است.

بزرگترین غایب این نشست ایران بود و به نظر می‌رسد یکی از سرسخت‌ترین کشورها در عدم افزایش تولید نفت نیز ایران باشد این کشور علی‌رغم داشتن میادین مشترک نفتی و گازی با قطر در این نشست حضور نداشته است.

با لغو تحریم‌ها ایران در نظر دارد تولید نفت خود را طی ماه‌های آینده 500 هزار بشکه افزایش دهد.

وزیر نفت ایران هم پیشتر از عدم تمایل این کشور برای عقب‌نشینی از سهم خود در بازار جهانی نفت خبر داده بود.

وزیر نفت ونزوئلا طی روزهای آینده به ایران سفر خواهد کرد تا در این زمینه با وزرای نفت ایران و عراق گفت‌وگو کنند.

بنا به گفته میسوین ماهش و کوین نوریش کارشناسان مؤسسه بارکلیز، ایران و عراق از جمله مهمترین اعضای اوپک هستند که باید در این زمینه با روسیه و عربستان همراه شوند چرا که طی سال جاری بیشترین افزایش تولید در بازار نفت جهانی را از این کشورها خواهیم داشت اما در زمینه همراهی این دو کشور با این تصمیم عدم اطمینان بالایی وجود دارد.

تلاشها در اجرای این سیاست به شدت تحت‌تأثیر عدم اطمینان متقابل بین دو رقیب منطقه‌ای ایران و عربستان است.

این دو کشور در بحران‌های منطقه‌ای یمن و سوریه سیاست‌های کاملاً متقابلی را در پیش گرفته‌اند.

وزیر نفت عربستان نیز پس از این دیدار اعلام کرد کشورهای تولیدکننده نفت طی ماه‌های آینده به ارزیابی بازار ادامه خواهند داد.

وی تأکید کرد: ثابت نگهداشتن میزان تولید نفت و عدم افزایش آن در شرایط کنونی کافی خواهد بود.

در ماه دسامبر سال گذشته اوپک روزانه 39 میلیون بشکه نفت و به عبارت دیگر دو پنجم از نفت جهان را تولید کرده است.

کارشناسان مؤسسه کاپیتال اکونومیکس لندن نسبت به این تصمیم عربستان و روسیه اعلام کردند که بدون این تصمیم نیز بعید به نظر می‌رسید عربستان و روسیه تولید نفت خود را بیش از حد کنونی افزایش دهند.

بنا به گفته جولیان جسوپ و توماس پاگ دو کارشناس بازار نفت بین‌المللی برای اینکه این توافق مؤثر واقع شود عربستان باید تولید نفت خود را کاهش دهد.