احتمال سفر پوتین به پاکستان

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه احتمال دارد که در ماه مارس سال جاری میلادی برای افتتاح پروژه خط لوله گاز دو میلیارد دلاری به پاکستان سفر کند.

این در حالی است که «اکسپرس  نیوز » روزنامه پاکستانی چندی پیش اعلام کرده بود که دیدار رئیس جمهور روسیه از پاکستان در ماه آینده به احتمال زیاد به دلیل تحریم آمریکا علیه شرکت روسی به تعویق خواهد افتاد.

شرکت «آرتی» روسیه مسئولیت تکمیل پروژه گاز مایع را از کراچی تا لاهور پاکستان به عهده گرفته بود، اما این کشور از سوی آمریکا تحریم شده است.

با این حال، پاکستان و روسیه در مورد شرکت آرتی این کشور دچار سردرگمی شده‌اند، زیرا دو کشور توافقنامه‌ای برای ساخت و ساز ۱۱۰۰ کیلومتر خط لوله گاز از کراچی تا لاهور را در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسانده بودند.

این خط لوله گاز ۱۲.۴ میلیارد متر کیوسک گاز را سالانه از کراچی به لاهور انتقال خواهد داد.

«شاهد خاقان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان چندی پیش اظهار داشته بود: تحریم شرکت‌های روسی از سوی آمریکا یک روند عادی است و توافقنامه اسلام‌آباد نیز با مسکو امضا شده است.

وی افزود: اسلام‌آباد در حال ارتباط با مسکو است و امیدوار است که این پروژه را به‌زودی اجرا کند.

روسیه که پیشتر، از بزرگترین تأمین‌کنندگان سلاح به هند بود، به‌دلیل نزدیکی این کشور به آمریکا، در حال حاضر خواستار روابط حسنه‌ با پاکستان است.

«ایتارتاس» یکی از خبرگزاری‌های روسیه در ماه ژوئن سال جاری اعلام کرده بود که این کشور تحریم‌های خود علیه تأمین سلاح به پاکستان را برداشته و در حال گفت‌وگو با اسلام‌آباد در مورد تحویل بالگرد نظامی مسکو به این کشور است.

تأمین مالی خط انتقال گاز طبیعی، مقدمه‌ای برای فروش گاز طبیعی روسیه به پاکستان به شمار می‌رود.

روسیه دومین تولیدکننده گاز طبیعی جهان به شمار می‌رود و به دنبال تقویت بازار صادرات خود پس از کشمکش این کشور با اتحادیه اروپاست.