پایگاه نظامی اسرائیل و عربستان در جیبوتی؟!

اسرائیل و عربستان سعودی در منطقه غرب آسیا دارای منافع مشترکی هستند که ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و مقابله با محور مقاومت یکی از آن هاست.

پیمان نظامی  "تل آویو-ریاض" یکی از مواردی است که مقامات پادشاهی عربستان به آن تاکید دارند و این موضوع در راستای وجود منافع مشترک دو طرف در منطقه "غرب آسیا"  و به خصوص در تقابل با ایران است.

**درخواست قابل تامل شاهزاده سعودی

"ولید بن طلال" از شاهزاده‌های بسیار ثروتمند عربستان در گفت‌وگویی با روزنامه کویتی "القبس"  اعلام کرد کشورهای عربی برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ایران، باید با رژیم صهیونیستی متحد شوند.

وبگاه خبری «AWD News» به نقل از «القبس» نوشت، ولید در این گفت‌وگو ضمن اتهام‌زنی به ایران اعلام کرد، آشوب کنونی در منطقه غرب آسیا ، مسأله مرگ و زندگی را برای عربستان پیش ‌آورده است و من می‌دانم که ایرانی‌ها از طریق مسأله فلسطین، به دنبال براندازی نظام عربستان هستند به همین دلیل عربستان و اسرائیل باید با تقویت روابط خود و تشکیل یک جبهه واحد در مقابل ایران بایستند.

وی افزود: با امت یهود و بلندپروازی‌های دموکراتیک آن در مقابله با انتفاضه فلسطینی خواهم ایستاد و تمام تلاش خود را برای نابود کردن هر تحرک عربی که به دنبال محکوم کردن اسرائیل باشد، انجام خواهم داد زیرا به نظر من توافق عربی-اسرائیلی ضرورتی برای مقابله با تهدیدات ایرانی در آینده است.

جنگ یمن یکی از آوردگاه هایی است که دو طرف (سعودی و صهیونیستی) درباره آن با هم اتفاق نظر دارند و بعضا جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش اسرائیل به پایگاه  "خمیس مشیط"  ورود می کردند و همچنین عربستان سعودی از مستشاران صهیونیست استفاده می کرد.

یکی از دلایلی که می‌توان ثابت کرد "اسرائیل" از "عربستان" حمایت می‌کند استفاده از دکترین "تحمیل خواسته" توسط ارتش سلطنتی عربستان سعودی است  که با بمباران‌های انبوه زیرساخت‌ها به دنبال ایجاد فرصت برای نیروهای سطحی بوده که این اتفاق در جنگ 33 روزه جولای و آگوست 2006 با حزب الله و جنگ تابستان 2014 غزه دیده می‌شد.

جنگ "یمن" در حالی مدتی است که آغاز شده که سناریوی آن به گفته کارشناسان از قبل کلید خورده بود و به اذعان رسانه‌ها از حمایت اطلاعاتی و لجستیکی "اسرائیل" برخوردار است که رژیم صهیونیستی و همپیمانان غربی آن به دنبال جلوگیری از متصل شدن حلقه جدیدی "انصارالله" به محور مقاومتند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنند.

**چرا اسرائیل از عربستان حمایت می‌کند؟

درباره چرایی حمایت "اسرائیل" از "عربستان" سخن بسیار است و می‌توان از اشتراکات و منافع کریدور "سعودی – صهیونیستی" را بسیار تأثیرگذار در این مسیر دانست . رسانه‌ها همکاری‌های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را بسیار گسترده ارزیابی می‌کنند، کما اینکه مطرح شدن اطلاعاتی در زمینه استفاده از تسلیحات "اسرائیل" یا حضور مستقیم در جنگ علیه "انصارالله"، ارتش و ملت "یمن" یکی از دلایل متقن در این زمینه بوده و تروریسم به وجود آمده در کشورهای عربی از اثرات همکاری  اسرائیل است.

**پایگاه نظامی مشترک عربستان و اسرائیل در "جیبوتی"

اخیرا موضوع قابل تاملی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و آن ایجاد پایگاه نظامی  مشترک اسرائیل و عربستان در جیبوتی است. اینکه دو طرف در قالب کدام پیمان می خواهند این پایگاه نظامی در جیبوتی ایجاد کنند مشخص نیست ، اما موضوع مشخص اینکه دو طرف یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن ضربه زدن به  "انصار الله" و محور مقاومت  است.

سلاح ها و مستشاران نظامی اسرائیلی و در آینده پایگاه نظامی مشترک مواردی است که تاکنون در جنگ یمن انجام شده و پروازهای مشکوک در فرودگاه "بن گوریون" اسرائیل و پایگاه های هوایی جنوب عربستان از جمله همکاری های دو طرف است.

" آمیر اِشِل" فرمانده نیروی هوائی اسرائیل گفت: نیروی هوائی اسرائیل هم اکنون در تخریب مواضع  "حوثی‌های یمن" (انصار الله) مشارکت می‌کند، تا به کشورهای عربی برای سیطره بر یمن کمک کند.

اشل گفت: ما امروز به جهانیان ثابت می کنیم که اسرائیل یک بدن بیمار در میان کشورهای عربی نیست، بلکه این کشورهای عربی هستند که امروز از اسرائیل برای خلاص شدن از یکی از دوستانشان کمک می گیرند.

پایگاه نظامی مشترک دو طرف در جنگ یمن باعث می‌شود تا با سهولت بیشتری بر منطقه تسلط یابند و بتوانند تنگه "باب المندب" را راحت تر کنترل کنند و لذا در این زمینه "جیبوتی" به اندازه کافی تطمیع شده است.

حضور جنگنده های اسرائیلی و سعودی در یک پایگاه هوایی مشترک به منظور مقابله بهتر با محور مقاومت و حمله سهل الوصول تر به مواضع انصار الله از کشور دیگر است که به همین منظور دو طرف می‌کوشند تا یک پایگاه نظامی مشترک ایجاد کنند.

هدف مشترک "تل آویو-ریاض" تخریب مواضع ارتش و نیروهای مردمی یمن بوده تا از این طریق از گسترش تفکر مقاومت در منطقه جلوگیری کنند و این موضوع به عنوان یک هدف جدی توسط مقامات سعودی و صهیونیستی دنبال می شود.