«بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا امشب با حضور در سالن کنفرانس خبری کاخ سفید، در خصوص سفر قریب‌الوقوع «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور به کوبا با خبرنگاران سخن گفت.

باراک اوباما بناست 21 و 22 مارس را در کوبا بگذارند؛ وی اولین رئیس جمهور آمریکا است که پس از نیم قرن به کوبا می‌رود.

بن رودز در خصوص روندی که توانست روابط قطع شده با کوبا را به سفر عالی‌ترین مقام اجرایی به هاوانا برساند گفت که کار با تشدید مذاکرات دوجانبه شروع شد، سپس روند عادی‌سازی روابط کلید خورد و در انتها، پرچم دو کشور بر فراز سفارتخانه‌هایشان در پایتخت طرف مقابل بالا رفت.

معاون «سوزان رایس» به نتایج باز شدن سفارت اشاره کرد و گفت: «پس از باز شدن سفارتمان در کوبا، سفر ما به قسمت‌های وسیع‌تری از کوبا میسر شد و توانستیم تعامل بیشتری با مردم این کشور برقرار کنیم.»

بن رودز در خصوص روند سفر توریست‌های آمریکایی که به گفته وی برای رستوران‌داران و هتل‌داران کوبایی، سودمند خواهد بود گفت: «از زمان افزایش روابط با کوبا، مجوز افزایش سورتی پروازهای مسافربری به سمت کوبا به بیش از 150 عدد در روز را صادر کردیم و میزان سفر آمریکایی‌ها به کوبا، 54 درصد افزایش داشت.»

رودز در خصوص علت مبنایی شروع مذاکرات با کوبایی‌ها گفت: «به این نتیجه رسیدیم که محدودیت‌های اعمال‌شده به هدف خود یعنی تغییر نظام سیاسی کوبا نمی‌رسد.»

آقای معاون گفت که برقراری روابط با کوبا و سفر اوباما به این کشور، به معنی پایان یافتن انتقادات از هاوانا نیست و گفت که دولت این کشور باید به حقوق‌بشر و حق آزادی‌بیان، احترام بیشتری بگذارد.

بن رودز در خصوص برنامه‌های اوباما در هنگام اقامت 2 روزه در کوبا گفت که وی با «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور این کشور دیدار می کن «ولی انتظار نمی‌رود ملاقاتی با فیدل کاسترو صورت پذیرد.»

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب ضدامپریالیستی کوبا است که این روزها در اثر کهولت سن و بیماری، اداره امور کشور را به برادر خود رائول سپرده است.

رودز باز هم در خصوص برنامه‌های سفر اوباما سخن گفت؛ وی ادامه داد: «رئیس‌جمهور با مخالفان سیاسی دولت و فعالان اجتماعی دیدار خواهد کرد ... فعلاً برنامه‌ای برای گفت‌وگوی پرزیدنت با مردم کوبا برنامه‌ای در نظر گرفته نشده ولی می‌دانم که رئیس‌جمهور در پی موقعیتی برای این کار خواهد بود.»