حقوق مزدوران و کارمندان داعش نصف شد

به گفته ساکنین مناطق تحت کنترل گروه داعش این گروه اکنون به شدت دچار تنگنای مالی شده است.

به نوشته اشپیگل‌ آنلاین آلمان، ایمن جواد التمیمی، کارشناس گروه‌های جهادگرای عراق و سوریه این موضوع را تائید می‌کند.

یک فعال از شهر رقه میگوید نه تنها مزد و جیره جهادگرایان تا نصف کاهش یافته، بلکه حقوق کارمندان دادگاه‌ها و معلمان مدارس نیز نصف شده است.

تدابیر اتخاد شده گویا کمکی به گروه دولت اسلامی نکرده است. به گفته افراد محلی در شهر فلوجه عراق، جنگجویان این گروه مجبورند بجای ۳ وعده غذای روزانه فقط دو نوبت غذا بخورند.

بخش اصلی بودجه گروه داعش صرف پرداخت حقوق ماهیانه جنگجویان خود میشود. حقوق و مزایا بر اساس معیارهایی چون "قرار گرفتن در هرم قدرت، محل ماموریت و ملیت جنگجویان" متفاوت بوده است.

حقوق آنان تاکنون چیزی حدود ۴۰۰ دلار بود که این مقدار ۳ برابر بیشتر از درآمد متوسط یک سوری است. گروه داعش به جنگجویان خود بجای دینار عراقی و یا لیر سوری فقط دلار پرداخت میکند.

پیش از این غنیمت جنگی نیز جزو منابع درآمد حساب میشد ولی اکنون "خلافت" بجای اشغال مناطق جدید روز به روز مناطق تحت کنترل خود را از دست می‌دهد.

 

  • غارت و اخاذی مهم‌تر از نفت و گاز

اهالی شهر موصل که تحت کنترل گروه داعش قرار دارد، گفته‌اند این گروه برای افزایش درآمد خود فشار به ساکنین مناطق تحت کنترل را بیشتر کرده و نرخ آب و برق را افزایش داده است.

در شهر رقه حتی به ساکنین گفته‌اند که پول آب و برق را به دلار بپردازند.

برخی از ساکنین مناطق تحت کنترل گروه دولت اسلامی از بستگان خود در خارج پول قرض میکنند. تورم تشدید پیدا کرده است. برای مثال در شهر موصل قیمت شکر در ظرف چند ماه دوبرابر شده است.

گروه داعش حتی در ایدئولوژی خود اکنون انعطاف پذیرتر شده است. زنانی که لباسی "مناسب" نمی‌پوشیدند قبلا به شلاق محکوم می‌شدند. اکنون آنها باید فقط جریمه پرداخت کنند. در فلوجه اگر خانواده و یا بستگان زندانیان ۵۰۰ دلار به عنوان وثیقه پرداخت کنند آنها از زندان آزاد می‌شوند. خانواده‌هایی که قصد دارند فلوجه را ترک کنند مجبورند هزار دلار بپردازند؛ پولی که آنها قادر به پرداخت آن نیستند. درآمد ناشی از غارت و اخاذی حتی مهمتر از منابع نفت، گاز و برق است.