هشدار اوباما به کردهای سوریه

 کاخ سفید در بیانیه‌ای روایت طرف آمریکا از گفت‌وگوی تلفنی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مطرح کرد. 

در این بیانیه که بامداد شنبه منتشر شده به تأکید رئیس‌جمهور آمریکا بر همکاری‌های واشنگتن و آنکارا در مقابله با تروریسم اشاره شده است. اوباما، همچنین بمب‌گذاری آنکارا را محکوم کرده و بابت آن به اردوغان تسلیت گفته است. 

مطابق این بیانیه، اوباما درباره پیشرفت‌های اخیر ارتش سوریه در شمال غرب سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف فوری اقداماتی شده که تنش‌ها با ترکیه و با «معارضان میانه‌رو» در شمال سوریه را افزایش می‌دهد. 

رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگوی تلفنی «تأکید کرد که نیروهای YPG نباید به دنبال سوءاستفاده از شرایط در این منطقه برای تصرف سرزمین‌های بیشتر باشند و از ترکیه هم خواست با کاهش حملات توپخانه‌ای در این منطقه، متقابلاً خویشتن‌داری نشان دهد.»

دولت ترکیه گروه کردی «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) که نقش کلیدی در مبارزه با داعش و آزادسازی بخشی از مناطق تحت تصرف این گروه تروریستی داشته را وابسته به «پ‌ک‌ک» و بالتبع، تروریستی می‌داند. 

ارتش ترکیه علی‌رغم انتقادهای بین‌المللی، حملات توپخانه‌ای به مواضع نیروهای کرد و ارتش سوریه در مناطق شمالی سوریه را ادامه داده است. ده‌ها نفر در این حملات کشته شده‌اند.

باراک اوباما در بیانیه‌ بامداد شنبه «تعهد خلل‌ناپذیر» آمریکا به امنیت ملی ترکیه به عنوان یکی از متحدان این کشور در ائتلاف ناتور را یادآور شده و بر همکاری با ترکیه علیه تمامی گروه‌های تروریستی، از جمله «پ‌ک‌ک» تأکید کرده است.