قطع حمایت ۳ میلیارد دلاری عربستان از ارتش لبنان

 عربستان سعودی اعطای کمک ۳ میلیارد دلاری خود را به ارتش لبنان متوقف کرده است.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) روز جمعه ضمن انتشار این خبر دلیل این اقدام را اختلاف میان مقامات سعودی با دولت لبنان بر سر جنبش مقاومت حزب‌الله اعلام کرد.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام رسمی عربستان که نامش فاش نشده است، نوشت به دلیل مواضع حزب‌الله در حمایت از دولت سوریه، پادشاهی عربستان در روابط خود با جمهوری لبنان یک تجدید نظر کلی خواهد کرد.

براساس این گزارش مقامات سعودی این تصمیم را به دلیل عدم هماهنگی دولت لبنان با مواضع ریاض اتخاذ کرده‌اند.

براساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده، قرار بود کمک‌های مالی عربستان به ارتش لبنان از طریق فرانسه به این کشور اعطاء شود.

به گفتۀ این مقام سعودی، عربستان در یک تصمیم جداگانه باقیماندۀ یک بسته مالی ۱ میلیارد دلاری را نیز که قرار بود به نیروهای امنیت داخلی لبنان اختصاص یابد، پرداخت نخواهد کرد.

یک منبع نظامی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت عربستان سعودی توقف کمک‌های نظامی خود را به اطلاع فرماندهی ارتش لبنان نرسانده است.

«تمام سلام» نخست وزیر لبنان نیز در واکنش به تصمیم سعودی‌ها برای قطع به اصطلاح کمک‌های مالی برای مسلح کردن ارتش لبنان به منظور مبارزه با تروریست‌ها، با صدور بیانیه‌ای گفت: متاسفانه تصمیم ناگهانی سعودی برای توقف کمک‌های ویژه برای مسلح و مجهز کردن ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان را دریافت کردیم.

سلام در این بیانیه آورده است سعودی‌ها این تصمیم حاکمیتی را مطابق آنچه برای خود مناسب دیده‌اند، اتخاذ کرده‌اند اما با این وجود ما نمی‌خواستیم که امور به اینجا کشیده شود که مخالف روابط تاریخی بین لبنان و سعودی است و ما همواره بر روابط بردارانه و دوستانه دو کشور برای تامین منافع مشترک اصرار داریم.

وی در این بیانیه از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی خواسته است در تصمیم توقف کمک‌ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان تجدید نظر کند.

نخست وزیر لبنان در گفت‌و‌گو با تلویزیون لبنانی ال بی‌سی گفته بود که اطمینان دارد ارتش و نیروهای امنیتی لبنان کمک‌های تسلیحاتی سعودی شامل دو هبه ادعائی سه و یک میلیاردلاری را دریافت می‌کنند.

واکنش حزب الله لبنان

جنبش حزب‌الله لبنان نیز عصر جمعه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به توقف کمک‌های نظامی عربستان به ارتش لبنان واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: جهان می‌داند عربستان سعودی به دلیل حمله به یمن و توطئۀ کاهش قیمت نفت در یک بحران مالی شدید گرفتار است.

بیانیۀ حزب‌الله می‌افزاید: مقصر جلوه دادن حزب‌الله در این تصمیم (توقف کمک‌های نظامی عربستان به لبنان) تنها یک تلاش ناموفق است... که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد.

در این بیانیه آمده است: تصمیم عربستان برای تعلیق این کمک پرده از چهره واقعی عربستان سعودی برداشت و نشان داد که ادعای این کشور برای مقابله با تروریسم بی‌اساس است.