تحریم‌های جدید آمریکا علیه کره شمالی

 روز پنج شنبه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قانون جدیدی را برای اعمال تحریمهای اقتصادی و تجاری بیشتر علیه کره شمالی به خاطر فعالیت های موشکی و هسته ای اخیر این کشور، امضا کرده است.

لاورنس وارد عضو گروه مشاوره‌ای تجارت دفاعی آمریکا در این باره تاکید کرد: این قانون ظاهرا برای اعمال فشار بر چین طراحی و اجرا می شود تا روابط تجاری پکن با پیونگ یانگ را قطع کند.

وی تصریح کرد: قانون جدید می تواند به این معنا باشد که آمریکا به زودی تحریمهایی را علیه اشخاص و شرکتهای چینی اعمال خواهد کرد که با کره شمالی رابطه تجاری داشته باشند، بنابر این تحریمهای جدید می تواند چین را برای متوقف کردن روابط تجاری با کره شمالی تحت فشار قرار دهد.

وارد گفت: البته سخت می توان تصور کرد که چین به راحتی در برابر آمریکا تسلیم شود و اجازه دهد تا واشنگتن این تصمیم تجاری را علیه پکن اجرا کند.

وی اظهار داشت: آمریکا اکنون همه اعضای سازمان ملل را تشویق می کند تا تحریمها علیه افراد و موسسات مالی را که با کره شمالی در زمینه قاچاق سلاح، واردات کالاهای لوکس، تروریسم سایبری همکاری می کنند، اعمال نمایند.

وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرده است که وضع تحریمهای آمریکا علیه کره شمالی نمی تواند منجر به بهبود اوضاع شود و از هر دو طرف خواسته است تا خویشتنداری نشان دهند.

کنت بویدستون تحلیلگر موسسه پترسون برای تحقیقات اقتصاد بین الملل تاکید کرد: پکن معمولا از لحن دیپلماتیک استفاده کرده و از همه طرف ها خواسته است تا خویشتنداری خود را حفظ کنند ولی این بار مساله فرق دارد چرا که تحریمهای آمریکا می تواند بر سیاست های تجاری چین تاثیر منفی بگذارد.

وی در ادامه افزود: این بار چین دلیل هایی برای نگرانی دارد چرا که اجرای تحریمهای آمریکا می تواند تبعات تجاری برای چین در پی داشته باشد.

آمریکا و کره جنوبی بر این باورند که پرتاب موشک کره شمالی در 7 فوریه، آزمایش یک موشک دوربرد بوده و نقض قطعنامه های شورای امنیت به شمار می رود. کره شمالی اعلام کرده است که این تنها پرتاب یک ماهواره به مدار زمین بوده است.

به دنبال اقدام اخیر کره شمالی در شلیک موشک دوربرد و پرتاب ماهواره به فضا، آمریکا موشک های پاتریوت بیشتری را در کره جنوبی مستقر کرده است.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.