افزایش ناپدید شدن کودکان پناهجو در سوئد

 در ذیل اخباری از حوزه کشورهای اسکاندیناوی آمده است که می‌توانید مشاهده نمایید:

تقلب در عرصه گوشت سوئد

به گزارش داگنس نی هیتر، دو شرکت مواد غذایی درسوئد مشکوک به تقلب درعرضه گوشت، گوشت‌های خارجی را با تولیدات سوئدی مخلوط کرده و با مارک سوئدی در بازار به فروش می رساندند.بر اساس گزارش اداره محیط زیست در استکهلم، این تقلب در طول چند سال ادامه داشته و صدها تن گوشت با مارک نادرست در بازار ارائه شده‌ است.

افزایش ناپدید شدن کودکان پناهجو در سوئد

به گزارش داگنس نی هیتر، براساس یک بررسی که استانداری استکهلم انجام داده، بسیاری از کودکان تنهای پناهجو که از اقامتگاهشان فرار می کنند، در مراحل مقدماتی پروسه رسیدگی به درخواست پناهندگی ناپدید می شوند. این بررسی با این هدف صورت گرفته که مشخص کند این کودکان چه کسانی هستند و چرا فرار می کنند.

استانداری استکهلم، اداره مهاجرت، اداره خدمات اجتماعی و پلیس در این بررسی که در سال 2015 صورت گرفته است، با یکدیگر همکاری داشته اند. استانداری استکهلم گفته است: «احساس امنیت کمتر، منجر به ناپدید شدن هرچه بیشتر آنها می شود.بخشی از این کودکان و جوانان تنهای پناهجو از مراکش و الجزایر و بخشی دیگر از افغانستان هستند. بخش عمده کودکان تنهای پناهجو که به سوئد می آیند، از افغانستان هستند. بخشی از این کودکان زمانی فرار می کنند که جواب منفی می گیرند. بخش دیگر هم آنانی هستند که نمی خواهند درخواست پناهندگی بدهند.براساس گزارش اداره مهاجرت، سال گذشته 420 کودک تنهای پناهجو، از اقامتگاه خود خارج شده اند. پیشتر این میزان 300 نفر در سال گزارش شده بود.

احتمال ایجاد راه‌های قانونی جدید برای تقاضای پناهندگی در اروپا

به گزارش خبرگزاری تی تی، یکی از اعضای حزب محیط‌ زیست، امکان ایجاد راه‌های قانونی جدید برای تقاضای پناهندگی را موردبررسی قرارمی دهد تا دولت روز پنجشنبه در این زمینه تصمیم‌گیری کند. این مساله بر اساس توافق میان دولت و احزاب بورژوایی در مورد بحران پناهجویی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این بررسی، قرار است پیشنهاداتی مانند میسر کردن سفر پناهجویان در اتحادیه اروپا به‌صورت قانونی، مطرح شود. با کمک ویزا یا مجوز ورود برای تقاضای پناهندگی، می‌توان سفرهای دریایی پرخطر که جان شمار زیادی از پناهندگان را هرساله به خطر می‌اندازد، از میان برداشت. سال گذشته سه هزار و 700 نفر جان خود را در این راه  از دست دادند که یک سوم آن، کودکان بودند. در این بررسی همچنین قرار است شرایط به‌دست آوردن حمایت کشورهای عضو و نهادهای اتحادیه اروپا برای ایجاد راه‌های قانونی بیشتر برای تقاضای پناهندگی در این اتحادیه، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بگیرند. 

سوئد و اخراج 80 هزار پناهجو از کشور

به گزارش داگنس اینداستری، آندرش ایگه مان، وزیر کشورسوئد اعلام کرد: نزدیک به 80 هزار نفر از کسانی که تقاضای پناهجویی کرده بودند، جواب منفی دریافت  خواهند کرد و بدین ترتیب باید سوئد را ترک کنند. نهادهای دولتی موظف شده‌اند که برای اخراج شمار زیادی از پناهجویان در سال‌های پیش رو، خود را آماده کنند.آندرش ایگه مان می‌گوید: ما از امروز شماری از کسانی که با تقاضای پناهندگی آنها موافقت نشده است را اخراج می‌کنیم. 163 هزار نفر در سال گذشته متقاضی پناهجویی در سوئد بوده‌اند،  پس تعدادی نیز جواب منفی دریافت می‌کنند و باید بازگردانده شوندکه می توان گفت تا 80 هزار نفر، از کشور اخراج می‌شوند.

بنا به اعلام وزیر کشور، کسانی که جواب منفی دریافت کرده‌اند ابتدا این فرصت را خواهند یافت که به‌صورت داوطلبانه از سوئد خارج شوند.وزیر کشور در پاسخ به چگونگی  اخراج اجباری کسانی که تمایل به بازگشت ندارند، به هواپیمای چارتر ویژه اشاره کرده و می‌گوید:  از امروز، هواپیما اجاره‌شده است، این راه بازگرداندن یک راه پرهزینه مؤثر است که می‌تواند با همکاری اتحادیه اروپا و کشورهای این اتحادیه به وقوع بپیوندد. وی با اشاره به  موانع و دشواری ها  در این راه افزود: یکی از مشکلات، مسئولیت‌پذیری کشورهای مبدأ در قبال شهروندانش است. من با کشورهای شمال آفریقا و افغانستان در حال مذاکره هستم و کار سختی است که این کشورها را مجبور کنیم که این مسئولیت را بپذیرند.

یهودیان سوئد از همه جا نگران تر 

به گزارش سونسکا داگبلادت، در تحقیقات بعمل آمده از یهودیان بیش از 100 کشور جهان در دنیا ، مشخص شد 4 درصد مردم سوئد گرایش ضد یهودی دارند. این درصد کمترین میزان در میان کشور های جهان است. همزمان تحقیق دیگری نشان داده است 60 درصد یهودیان سوئد ، گرایش ضد یهودیت را بزرگترین مشکل خود می دانند. یک استاد دانشگاه در تحقیقی گزارش کرده است اگر چه گرایش ضد یهودیت در اینجا کمترین میزان وجود دارد ولی عجیب است همین مقدار نیز باعث ترس یهودیان از رفتن به کنیسه می شود.

ایجاد محدودیت سنی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سوئد

به گزارش خبر گزاری تی تی، سوئد قصد دارد برای استفاده از شبکه های اجتماعی، محدودیت سنی بگذارد. به عبارتی کودکان برای استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک، اینستاگرام و یا اسنب چت باید از والدینشان اجازه بگیرند. احتمالا مرزسنی استفاده از شبکه های اجتماعی، بالاتر از ١٦ سال خواهد بود.پر بولوند، وزیر امور مصرف کنندگان، می گوید: «این تصمیم در سطح اروپا گرفته شده است».

وی می گوید که شرط سنی استفاده از شبکه های اجتماعی، داشتن دست کم ١٦ سال سن است. این سن می تواند تا ١٣ سال هم کاهش پیدا کند.دولت سوئد قرار است در خصوص «دستورالعمل حفاظت از داده» که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده است، تحقیق کند. براساس این دستورالعمل، محدودیت سنی استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند شامل افراد بین رده سنی ١٣ تا ١٦ سال شود. کودکانی که در این رده سنی هستند، برای استفاده از شبکه های اجتماعی باید از والدینشان اجازه بگیرند.در طول دو سال آینده قرار است «دستور العمل حفاظت از داده» به قوانین سوئد هم راه بیابد. در حال حاضر داشتن حداقل ١٣ سال سن برای بازکردن حساب کاربری در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و اسنب چت، ضروری است.

شرط تسلط به زبان سوئدی برای پزشکان خارجی

به گزارش داگنس نی هیتر، شرایط سخت تر تسلط به زبان برای پزشکان کشورهای اتحادیه اروپا از15 آوریل آغازخواهدشد. اداره کل اموراجتماعی می خواهد که از پزشکان کشورهای اتحادیه اروپا و نیز کشورهای عضو همکاری اقتصادی اروپا، پیش از دریافت مجوز کار در سوئد، آزمایش زبان به عمل آید. تاکنون شرط تسلط به زبان، تنها محدود به پزشکان خارج از اتحادیه اروپا بوده است.

این پزشکان برای دریافت گواهی نامه پزشکی سوئد، باید ازتسلط به زبان سوئدی در سطح مدارس عالی برخوردارباشند. اینک با ایجاد تغییراتی درمقررات اتحادیه اروپا دراین زمینه، امکان تعیین چنین شرطی برای پزشکان کشورهای دیگر نیز  به وجودآمده است.به نظر اداره کل اموراجتماعی، تسلط پزشکان به زبان می تواند باعث کاهش مشکلات ارتباطی میان آنها و بیماران شود. مشکل در ایجاد ارتباط یکی از معمول ترین دلایل آسیب دربخش درمان و شکایت بیماران است.

اداره مهاجرت سوئد فاقد مرکز مدیریت بحران

به گزارش داگنس نی هیتر، موج پناهجویی در سال 2015، اداره مهاجرت را در سوئد با بحران روبرو کرد. به گزارش این روزنامه این اداره حتی در موارد متعددی برنامه ساخت یک مرکز مدیریت بحران موثر را رد کرده است.منابع مختلفی به این روزنامه اطلاع داده اند که به رغم پیشنهادهای مختلف، تمایلی از طرف اداره مهاجرت برای ایجاد یک مرکز مدیریت بحران وجود نداشته است.

این در حالی ست که قوانین دولتی بر آمادگی سازمان ها در شرایط اضطراری تاکید دارد و سازمانها موظف هستند که در شرایط بحرانی هم طبق روال عادی به وظایفشان عمل کنند و هم بتوانند از یک سازمان اداری به یک ارگان مدیریت بحران تغییر عملکرد بدهند. بر این اساس، اداره ها باید توانایی این را داشته باشند تا در شرایط اضطراری تصمیم های سریع بگیرند و کارکنان را به نقاط مورد نیاز سیستم منتقل کنند. برای مثال، اداره پلیس امنیت به همین روش در مقابل تهدید تروریستی در پاییز سال گذشته عمل کرد.

منع ورود کودکان مهاجر اتحادیه اروپا به مدارس سوئدی

به گزارش خبر گزاری تی تی، هماهنگ کننده رسیدگی به امور گدایان، نتیجه بررسی خود را اعلام کرد. او نتیجه گرفت که سوئد نباید برای کودکان مهاجران اتحادیه اروپا امکان تحصیل فراهم کند و کمونها نیز نباید برای مهاجران اتحادیه اروپا سرپناه فراهم کنند. وی در گزارشی که امروز به دولت ارائه کرد، پیشنهاد کرده است که کودکان مهاجران آسیب پذیر اتحادیه اروپا، اجازه تحصیل در مدارس سوئدی را نداشته باشند. او همچنین پیشنهاد داده است که کمونها از تهیه مسکن و سرپناه برای این گروه خودداری کنند.

چهل کودک سوئدی نزد داعشی‌ها

به گزارش سونسکا داگبلادت، مرکز هماهنگی ملی بر ضد افراط گرایی، از حضور بیش از 40 کودک زیر ده ساله در مناطق تحت کنترل داعش خبر می‌دهد. بسیاری از سوئدیهایی که به داعش پیوسته اند، کودکان خود را هم به سوریه برده اند.در سالهای گذشته چندین زن سوئدی برای پیوستن به گروه های بنیادگرا و افراطی به سوریه و عراق سفر کرده اند. برخی از آنان کودکانشان را نیز به همراه خود برده اند.

دبیر کمیته هماهنگ کننده،  می گوید: این رقم بسیار اندک محاسبه شده است و رقم واقعی بسیار بیشتر از این است. بسیاری از زنانی که به مناطق تحت کنترل دولت اسلامی سفر کرده اند، زنان تنهایی بوده اند که در آنجا با پیکارجویان ازدواج کرده اند. در نتیجه فرزندان آنها به واسطه مادر سوئدی شان، شهروند سوئد حساب می شوند. این مساله، محاسبه دقیق تعداد این کودکان را مشکل می کند. برخی از این کودکان پس از مدتی به سوئد بازگشته اند. برخی از آنها در طول زندگی شان در خارج از سوئد شاهد کشتار بوده‌اند و این کودکان آسیب دیده هستند. او می گوید: بسیاری از این بچه ها شاهد کشتار و بمباران بوده اند و حتی در حضور برخی از آنها مادرانشان کشته شده اند. در مواردی به مادران آنها در حضور این کودکان تجاوز شده است.

بحران پناهندگی آزمایشی بزرگ برای همکاری‌های نوردیک

به گزارش داگنس نی هیتر، کشورهای حوزه نوردیک از سال 1950 گذرنامه واحد و بازارهای مشترکی دارند. اما بحران پناهندگی باعث شده است تا بعضی کشورهای این منطقه کنترل‌های مرزی را آغاز کنند. رئیس انجمن نوردیک معتقد است کنترل های مرزی بیش از آنچه بیان شده باعث خسارت می شود. وی اظهار امیدواری کرد وزرای کشورهای نوردیک در اجلاسی که به همین منظور برگزار می شود، بتوانند این مشکل را برطرف نمایند.

وزیر حمل ونقل فنلاند که میزبان اجلاس یادشده است معتقد است کنترل های مرزی سرانجام باید برداشته شود و ما می خواهیم آزادی و ارزشهای نوردیکی را حفظ نماییم. ما همیشه به هم کمک کرده و نمی توانیم مخالف هم باشیم. از طرف دیگر یک روزنامه نگار سالخورده با بدبینی به این موضوع نگاه کرده واظهار می دارد این یک حقیقت تلخ است که صدای واحد کشورهای نوردیک دیگر شنیده نمی شود. امروز من سالمند به همکاریهای کشورهای نوردیک معتقدم ولی نسل جوان به سختی می تواند درک کند چرا کشورهای نوردیک باید با هم باشند.

روسیه و حمله شبیه سازی اتمی به اهدافی در سوئد

به گزارش داگنس نی هیتر، یستولتنبرگ، دبیر کل ناتو رسما تایید کرده است روسیه در شب 29 مارس 2013 یک حمله اتمی به اهدافی در سوئد را شبیه سازی کرده است. دبیر کل ناتو نام این اهداف را نیز در گزارش سالانه 2015 خود آورده است. تاسیسات رادیو دفاع ملی در فاصله چند کیلومتری از مرکز استکهلم و یک پایگاه هوایی در اسمالند احتمالا از اهداف این حمله شبیه سازی بوده اند.

کمبود شدید نیروی کار در سوئد

از سال 2007 تاکنون، سوئد با چنین کمبود شدید نیروی کار روبرو نبوده است. به این دلیل برای مشاغلی مانند مهندسی، آشپزی، آموزگاری و پرستاری، آینده روشنی پیش بینی می شود. اما برپایه ارزیابی و تحلیل اداره کاریابی، جوانان معمولا رشته هایی را که شانس بیشتری برای یافتن کاردارند، انتخاب نمی کنند.از سال 2007 که اداره کاریابی، فعالیت 200 شرکت را موردبررسی قرارداد، تا این اندازه کمبود نیروی کار وجودنداشته است که دو دلیل عمده برای این کمبود وجوددارد. یکی، افزایش نیاز به نیروی کاردر برخی از مشاغل و همزمان افزایش تقاضا و دیگری، رشد اقتصادی سوئد.

او می گوید درحال حاضر رکورد کمبود نیروی کار برای شغل های آموزگاری و پرستاری است. یک تحلیلگر بازار کار تاکیدکرد که سوئد در آینده درحد زیادی به نیروی کار نیاز خواهدداشت واین وضعیت، شانس یافتن کار را افزایش می دهد. او اما تاکیدکرد که این امر به انتخاب رشته تحصیلی مناسب در دبیرستان مربوط می شود. 

پیشنهاد مجازات برای ایجاد نفرت در فضای اینترنت در سوئد

این امکان وجود دارد که میزان مجازات برای بیان نفرت در فضای اینترنت، به‌شدت افزایش پیدا کند. یک گزارش دولتی با رویکرد جامع به این مشکل، به مورگان یوهانسون، وزیر دادگستری، تحویل داده شد.  مسئول بررسی این موضوع، عقیده دارد که قانون‌گذاری در این زمینه باید گسترش پیدا کند و به‌روز شود. به این دلیل که بسیاری از قوانینی که در مورد اظهار نفرت در فضای اینترنت، اعمال می‌شود، در دهه 60 و زمانی که تنها تلفن ثابت وجود داشته، نوشته‌شده است. این پیشنهادات قرار است به شکل قانون درآیند و از ابتدای سال آتی، اجرایی شوند. 

انجام حملات نازیستی بر علیه مهاجرین تنها در سوئد

به گزارش خبرگزاری تی تی، خانه  محل اقامت نوجوانان پناهجوی تنهادر خارج از  شهر یونشوپینگ،  چندین بار مورد حمله‌های نازیستی و بیگانه‌ستیزی قرارگرفته است. ازجمله می‌توان به فریاد زدن شعار سلام هیتلر و حمله به تعدادی از ساکنان این خانه اشاره کرد. مدتی پیش نیز صندوق پستی این خانه نیز منفجرشده بود.اما بااین‌ وجود پلیس تحقیقات را دراین زمینه آغاز نکرد و پس از بررسی عملکرد پلیس از سوی کانال چهار یونشوپینگ، پلیس قرار است برای دریافت شکایت ساکنین این خانه، اقدام کند. رئیس پلیس ارتباط استانی،  در ابتدا اعلام کرد که این جریان نیاز به رسیدگی ندارد.او می‌گوید:این اتفاق، هم تحریک علیه گروه قومی و هم مزاحمت فیزیکی در مکان‌های عمومی به شمار می‌رود که باید گزارش شود و مورد پیگیری قرار بگیرد. این یک اشتباه ارتباطی از سوی پلیس بوده است اما بزودی گشت پلیس به این محل می‌رود و شکایات مربوطه را دریافت می‌کند.

طرح کاهش قیمت مسکن با اجباری شدن اقساط وام

به گزارش داگنس نی هیتر، با اصلاحات جدیدی که در قوانین وام‌های مسکن از سوی دولت در نظر گرفته شده است، بازپرداخت اقساط وام‌ مسکن برای همه اجباری خواهد شد. این تصمیمی بوده که سالها پیش قرار بوده گرفته شود و از آنجایی که به نظر می رسد امسال توافق عمومی بین احزاب در این زمینه حاصل شده باشد، این موضوع علنی شده است. در این قانون استثنائاتی هم در نظر گرفته شده است و این شرط شامل حال همه نمی شود.یک اقتصاددان اعتقاد دارد که کسانی که از این قانون بیشتر آسیب خواهند دید جوانان هستند که قصد خرید خانه دارند. چرا که تازه وارد بازار کار شده اند و پس انداز زیادی ندارند. بنابراین توصیه او این است که جوانترها از همین حالا پس انداز بکنند.

10 درصد دانشجویان سوئدی محروم از کمک هزینه تحصیلی

به  گزارش خبرگزاری تی تی، 10 درصد دانشجویان سوئدی، به دلیل اینکه موفق به گذراندن تعداد واحد درسی کافی نشده اند، از دریافت کمک هزینه محروم می شوند.یک گزارش نشان می دهد که تعداد دانشجویانی که کمک هزینه خود را از دست می دهند، در طی شش سال گذشته، دو برابر شده است و به نظر می رسد که این روند همچنان رو به افزایش است.پیش از سال 2010، کمک هزینه تحصیلی بدون توجه به نحوه عملکرد دانشجویان در زمان تحصیل پرداخت می شد. اما پس از این سال، با تغییراتی که در قانون صورت گرفت، این پول تنها به کسانی تعلق می گیرد که بتوانند تعداد واحدهای درسی مشخصی را در آن ترم تحصیلی با موفقیت به پایان برسانند.

استعفای دبیر مجمع نوبل در سوئد

به گزارش سونسکا داگبلادت، اوربان لندال، دبیر مجمع نوبل در انستیتو کارولینسکا اعلام کرد در پی رسوایی تقلب در جراحی های یکی از پزشکان کارولینسکا، از سمت خود استعفا می دهد. او عضویت در کمیته نوبل را نیز ترک خواهد کرد. اوربان لندال یکی از افرادی بوده که در استخدام بحث برانگیز پائولو میکیاری، جراح جنجالی این انستیتو، نقش داشته است.

او در توضیح دلیل استعفایش گفته است که برداشت او این بوده که ممکن است تحقیقاتی که درباره این موضوع در جریان است، شامل حال او نیز بشود و بنابراین پیش از اغاز تحقیقات، از سمتش استعفا می دهد.آروید کارلسون که یکی از برندگان جایزه نوبل پزشکی است، به خبرنگار تلویزیون سوئد می گوید:« به نظر من تمامی اعضای این کمیته باید استعفا بدهند.» او اعتقاد دارد که این رسوایی بدترین حادثه‌ای‌است که در طول تاریخ اعطای این جایزه رخ داده است.

بیکاری مهاجرین تازه وارد سوئد و جدا افتادگی

به گزارش خبر گزاری تی تی، گروه کارشناسی اقتصاد عمومی در گزارشی اعلام کرد که اگر مهاجرین تازه‌وارد سریع‌تر و راحت‌تر وارد بازارکار نشوند، ریسک جداافتاده‌گی محل سکونت افزایش پیدا می‌کند. منظور از جداافتاده‌گی محل سکونت این است که ساکنین برخی محله‌ها را فقط مهاجرین تشکیل بدهند.مبنای این گزارش، تعداد همسایه‌های خارجی تباری هستندکه در محل زندگی آنها ملاقات می شوند.یکی از آنها می گوید:« هیچ کسی در این منطقه شاغل نیست. در اینجا کار پیدا کردن بسیار دشوار است.»او پس از مهاجرت از سوریه، در منطقه ای که بیش از 75 درصد ساکنین خانه‌های اجاره‌ای‌اش خارجی‌تبار هستند ساکن شده  او به واسطه آشنایانی که در این منطقه داشته، ساکن آنجا شده است و مانند بیشتر همسایه‌ها، او نیز بیکار است.

اخراج مدیر عامل سوئد بانک

به گزارش خبر گزاری تی تی، به تصمیم هیئت مدیره سوئد بانک ،مدیرعامل این بانک، میکائیل ولف اخراج شد و او باید بی درنگ از سمت خود کنار برود. دلیل اخراج او هنوز به درستی اعلام نشده و تنها رئیس هیئت مدیره بانک در یک بیانیه خبری اعلام کرده است که زمان انتخاب یک رهبری جدید و یک مدیرعامل جدید که بتواند بانک را به سطح بالاتری برساند، فرارسیده است.  یکی از دلایلی که تاکنون برای اخراج میکائل وُولف مطرح شده، تاسیس یک شرکت ملکی درکنار مدیریتش در بانک و اجازه دادن به چند مدیر دیگر بانک برای فعالیت دراین زمینه است. آنها در طول کمتر از یک سال، مبلغ 75 میلیون کرون از موجودی مشتریان بانک را برای خرید املاک استفاده کرده اند.

سفیر سوئد در قم

پیتر تیلور سفیر سوئد در ایران روز سه شنبه 9 فوریه به همراه هیئتی از سفارت سوئد در تهران که نام و سمتشان منتشر نشده جهت آنچه که «دیدار با نمایندگان مراجع و اساتید حوزه علمیه» خوانده شده راهی قم شد. به نوشته وب سایت «شیعه نیوز» از جمله شخصیت هایی که سفیر سوئد در سفر خود به قم به دیدارشان رفت.

می توان به «حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده تام الاختیار مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سیستانی در قم»  اشاره نمود. به نوشته «شیعه نیوز» در این دیدار «سفیر سوئد گزارشی از وضعیت و تحولات منطقه خدمت نماینده مرجعیت ارائه نمود و سپس از نقطه نظرات و دیدگاه های مرجعیت سوالاتی نمود که حجت الاسلام شهرستانی در این خصوص توضیحاتی را ارائه کرد.»سفیر سوئد همچنین با «سیدریاض حکیم نماینده آیت الله حکیم در خصوص گسترش افراط گرایی و خشونت در عراق و خاورمیانه تبادل نظر کرد.»دیدار  با اساتید حوزه علمیه جامعه المصطفی  از دیگر بخشهای سفر پیتر تیلور سفیر سوئد در ایران اعلام شده است.«خبرگزاری حوزه» نیزتصاویر متعددی از سفر پیتر تیلور سفیر سوئد در ایران به قم منتشر کرده است.

کشف جسد سوخته یک نویسنده ایرانی تبار در سوئد

به گزارش اکسپرسن، پلیس مالمو از طریق یک تماس تلفنی در جریان سوخته شدن یک خودرو در جاده سوه دالای شهر مالمو در جنوب سوئد قرار گرفت. پلیس بزودی متوجه شد یک جسد سوخته نیز در این خودرو وجود دارد. پلیس در گفتگویی با این روزنامه اعلام کرد در این رابطه گزارشی دریافت کرده و از یک نفر نیز بازجویی به عمل آورده است اما اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی حادثه و یا دلیل این مرگ، ارائه نکرد. با این حال پلیس مایل است تا مشخص شدن نتایج تحقیقات، این حادثه را تحت عنوان "قتل" طبقه بندی کند. به موجب گزارشات منتشره، جسد پیداشده متعلق به سهراب رحیمی یک نویسنده پنجاه و چندساله ایرانی‌تبار ساکن شهر مالمو است. وی در سال 1368 ایران را ترک کرده ویکی از اعضای انجمن قلم سوئد (پن) بوده است.در گزارشات احتمال خود کشی وی نیز رد نشده است. 

مسدود شدن وبسایت رادیو سوئد در روسیه

به گزارش خبرگزاری تی تی، وبسایت رادیو سوئد از دسترس شهروندان روسیه خارج شد. اداره نظارت بر فن آوری اطلاعات روسیه، اعلام کرده است که این کار در واکنش به مقاله ای که در صفحه زبان روسی رادیو سوئد منتشر شده بود انجام گرفته است. در ایمیلی که به بخش مخاطبین رادیو سوئد رسیده است، دلیل مسدود شدن دسترسی به وبسایت رادیو سوئد، انتشار مقاله ای از سوی بخش زبان روسی این رادیو در سال 2010 ذکر شده است. در مقاله مذکور از قرص آلودون که نوعی مسکن است به عنوان یکی از معمولترین روش‌های خودکشی نام برده شده بود. این خبر بر اساس مقاله ای از روزنامه سونسکاداگبلادت، تهیه شده بود.

انتقاد از معاملات نظامی سوئد و امارات

به گزارش خبرگزاری تی تی، سال گذشته شرکت ساب قراردادی را با امارات متحده عربی برای گسترش سیستم رادار آن کشور به امضا رساند. اکنون بدلیل اینکه دولت امارات متحده عربی دیکتاتوری بوده و در عین حال این کشور در جنگ یمن نیز سهم دارد از این موافقتنامه انتقاد شده است. به باور استیگ هنریکسون یکی از اعضای شورای کنترل صادرات، این قرارداد نباید امضا می‌شد. 

وی در این رابطه اظهار می دارد امارات متحده عربی تمام شرایط را دارد که ما بتوانیم آن را محدود کنیم. این کشور حقوق بشر را به شدت نقض می‌کند و در جنگ یمن نیز سهیم است. در ماه نوامبر سال گذشته شرکت ساب اعلام کرد که سفارشی را به مبلغ 10،5 میلیارد کرون برای گسترش سیستم رادار و نظارت از سوی امارات متحده عربی دریافت کرده‌است. ایری‌آی سیستم راداری است که در هواپیما نصب می‌شود و از حضور هلیکوپتر، کشتی و یا قایق در اطراف خود خبر می‌دهد. این سیستم خطرات ممکن در هوا، زمین و آب را علامت‌گذاری می‌کند. باوجودیکه سیستم رادار ایری‌ای خطرات تخریبی ندارد، ولی در ردیف تجهیزات جنگی قرار دارد. به همین خاطر فروش این سیستم برای کشورهایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند و یا در درگیری مسلحانه قرار دارند، ممنوع است.

قوانین جدید روادید برای سفر توریستی اتباع لتونی به ایران

به گزارش سایت وزارت امور خارجه لتونی، وزارت امور خارجه لتونی یادداشتی را مبنی بر مقررات جدید روادید برای سفر توریستی اتباع این کشور به ایران از سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم دریافت کرده است. شهروندان لتونیایی برای سفر توریستی به ایران می توانند روادیدی را به مدت 14 روز در هنگام ورود به یکی از فرودگاههای بین المللی تهران، اصفهان، شیراز و تبریز دریافت نمایند. در صورت نیاز به روادیدی بیش از دوهفته می بایست مراحل عادی را در سفارت جمهوری ایران در استکهلم طی کرد. اتباع غیر لتونیایی دارای گذر نامه این کشور با تسلیم یک درخواست به سفارت ایران در استکهلم می توانند به روش مذکور عمل نمایند.