اسنادی که به تازگی منتشر شده‌اند نشان می‌دهند بانک ملی مجارستان 200 هزار گلوله و 112 سلاح گرم را برای شرکت امنیتی‌اش خریداری کرده است.

گئوگری ماتولسکی، رئیس این بانک، در پاسخ به نماینده‌ای که خواهان ارائه توضیحات درباره این خریدها شده بود گفت که به دلیل افزایش «خطرات امنیتی بین‌المللی» شامل بمب‌گذاری، تهدیدات تروریستی و نیز مهاجرات، نیاز به حفاظت بیشتری است.

بلومبرگ می‌نویسد این خریدهای تسلیحاتی به انتقادهایی که از پیش گریبان بانک مرکزی را گرفته بودند افزوده است. این بانک تحت ریاست ماتولسکی 718 میلیون دلار صرف بنیادهایی کرده که جایگزین‌هایی برای آنچه وی اقتصاد «تاریخ‌ گذشته نئولیبرال» می‌خواند، معرفی کرده‌اند.

مبلغ 108 میلیون دلار دیگر نیز صرف خرید آثار هنری شده است. این امر نیز در کنار سرمایه‌گذاری‌هایی بر روی ساختمان‌ها و ویلاهای بانک به اعتراض احزاب مخالف انجامیده است.

ماتولسکی، متحد نزدیک نخست‌وزیر ویکتور اوربان، می‌گوید بانک مرکزی این حق را دارد که سودهای خود با نحوی که شایسته می‌داند مصرف کند. اخیرا و با کاهش ارزش پول لهستان ارزش ذخایر ارزی این کشور بالا رفته است.

بانک مرکزی معمولا سود خود را به بودجه دولت واریز می‌کند در حالیکه ضررهای وارده به این بانک باید توسط مالیات‌دهندگان جبران  شود.