ک روزنامه مطرح غربی در مطلبی با عنوان «ترکیه و عربستان سعودی، مداخله در سوریه را بررسی می‌کنند» به موضوع احتمال توسل به اقدام نظامی مستقیم آنکارا و ریاض در سوریه پرداخت.

«فایننشال تایمز» نوشت: «آمریکا در تلاش برای مهار کردن و ممانعت از اقدام متحدانش، ترکیه و عربستان سعودی برای اقدام نظامی در سوریه در صورت شکست آتش‌بس برنامه ریزی شده برای امروز است».

این روزنامه انگلیسی تصریح کرد: «علی رغم تداوم سرخوردگی منطقه‌ای از موضع منفعلانه واشنگتن درباره درگیری پنج ساله سوریه، دولت اوباما و دیگر قدرتهای غربی نگران هستند که مداخله‌های مستقیم نظامی می‌تواند به تشدید درگیری و مقابله خطرناک با روسیه منجر شود».

یک دیپلمات ارشد عضو ناتو درباره احتمال مداخله نظامی ترکیه و عربستان سعودی گفت:‌ «آنها قصد دارند (به سوریه) نیرو اعزام کنند؟ اگر ما بتوانیم کمک کنیم، آنها این کار را نمی‌کنند».

فایننشال تایمز در این باره نوشت: «در حالی که آنکارا و ریاض به شدت نگران اقدام کردن بدون رضایت آمریکا هستند،‌ اما هر دوی آنها از آنچه ناکامی آمریکا در اتخاذ رویکردی قدرتمندانه‌تر در مقابل کمپین حمایت مسکو از رژیم بشار اسد می‌بینند، عصبانی هستند».

دو دیپلمات ارشد غربی تاکید کردند که ترکیه خواهان ایجاد یک منطقه حائل در امتداد مرز خود با سوریه به اندازه چندین کیلومتر است.

در گزارش این رسانه غربی آمده که طی روزهای اخیر سرکردگان ارشد «شورشیان میانه‌رو» سوری با مقامات نظامی ترکیه در آنکارا و استانبول دیدار کردند و درباره طرح‌ به کارگیری احتمالی «ائتلاف اسلامی» رایزنی کردند.

ائتلاف «کشورهای اسلامی» همان ائتلافی است که چندی پیش عربستان سعودی از تشکیل آن با عضویت ده‌ها کشور خبر داد؛ ائتلافی که البته برخی از کشورهایی که نامشان در لیست ریاض اعلام شده، عضویت خود را تایید نکردند.

فایننشال تایمز ادامه داد: «بعید است که ترکیه بدون رضایت آمریکا مستقیما مداخله کند اما به اعزام و ارسال شورشیان سوری به میدان نبرد از خاک خود ادامه می‌دهد. به گفته فعالان سوری، صدها جنگجو پنجشنبه شب از مرز ترکیه وارد مناطق کردنشین سوریه شدند».

این روزنامه تصریح کرد: «از سوی دیگر،‌ عربستان سعودی نگران است که به سرعت تاثیرگذاری‌اش بر جنگ داخلی سوریه و تا حدی نفوذش بر مذاکرات صلح متعاقب آن در حال از دست رفتن است چرا که همین حالا هم نفوذ ایران، رقیب سرسخت منطقه‌ای او افزایش یافته است».

در ادامه به نقل از «یک دیپلمات منطقه» تاکید شده که عربستان سعودی بکارگیری از نیرو را به عنوان پیش شرط حفظ نفوذ خود نه تنها در سوریه، بلکه در واشنگتن می‌داند.

فایننشال تایمز در ادامه،‌ تشکیل ائتلاف موسوم به ائتلاف «کشورهای اسلامی» به رهبری عربستان سعودی را «پیامی روشن به ایران» می‌خواند و مانورهای نظامی اخیر ریاض با دیگر کشورها را هم در همین راستا ارزیابی می‌کند.

مقامات سعودی گفتند که اردن سال قبل پیشنهاد استفاده از نیروهای ویژه در نزدیکی گذرگاه مرزی با سوریه را مطرح کرد و رهبران قبایلی شوریه در شرق این کشور هم گفتند که سعودی‌ها از چندی قبل ماموریت‌های شناسایی در این مناطق انجام داده‌اند.

در ادامه این مطلب آمده که از جمله دیگر گزینه‌های مطرح مخالفان دمشق در قبال بحران سوریه،‌ افزایش تجهیز تسلیحاتی مخالفان بشار اسد است.

این روزنامه نوشت: «با گذشت چندین هفته از آغاز مداخله روسیه در اواخر سپتامبر، ناظران از افزایش شدید استفاده از موشک‌های ضدهوایی از سوی شورشیان خبر دادند. شورشیان می‌گویند تسلیحات بیشتری از قبیل خمپاره‌ها و موشک‌های پیشرفته اکنون در حال هستند».

یک سیاستمدار ارشد اروپایی به این رسانه گفت: «این موضوع مهم است که کاری کنیم روسیه بهای (اقداماتش را در سوریه) بپردازد اما این موضوع سخت است که بگوییم چطور ما می‌توانیم این کار را بکنیم».