بزرگ‌ترین تهدید خاورمیانه آل‌سعود است نه ایران

 اندیشکده «موسسه هوور» آمریکا در مطلبی با عنوان «عربستان بزرگ‌ترین تهدید خاورمیانه است»، ادعاهای ریاض درباره اینکه ایران تهدید بزرگ منطقه است را رد کرد.

در این مطلب آمده است: «عربستان به شدت از قیام‌های عربی ناخرسند است، و این امر سبب شده نقش مداخله‌جویانه‌ای را در پیش بگیرد. در مصر، بحرین، سوریه، عراق و یمن، عربستان با استفاده از پول و خشونت، در تلاش برای تغییر دادن شرایط منطقه به نفع خود است. «این اندیشکده در ادامه نوشت: در منطقه‌ای خطرناک که با طیفی از تهدیدات گسترده مواجه است، واقعیت آن است که عربستان از همه خطرناک‌تر است. اینکه درستی و صداقت نگرانی‌های گذشته عربستان درباره امنیت داخلی و منطقه‌ای درست باشد یا نباشد، رهبران سعودی اکنون از این مفاهیم برای پیش بردن دستورکار خود بهره می‌گیرند؛ دستور کاری که باید مورد مداقه و بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.»

این اندیشکده آمریکایی با بیان اینکه «بسیاری از مواضع داخلی و منطقه‌ای عربستان سعودی متناقض و بی‌ثبات کننده است،» تاکید کرد: «این موضوعات هیچ ارتباطی به ایران ندارد.» اندیشکده هوور در ادامه افزود: «هزاران یمنی، ‌بحرینی و سوری در نتیجه اقدامات ریاض آسیب دیده‌اند و تهدیدات واقعی که منطقه با آن مواجه است تقویت شده است. نتیجه اصلی تجاوز عربستان به همسایه جنوبی خود، آشوب و تخریب در یمن بوده است. عربستان از نظر نظامی وارد گردابی شده که خودش ایجاد کرده است. بیش از ۶۰۰۰ یمنی کشته شده‌اند که اغلب آن‌ها با بمب‌های سعودی جان باخته‌اند. ریاض همچنین راه‌ها برای همه تحقیقات و مدارک موجود درباره جنایات جنگی را مسدود کرده و فشار بین‌المللی بسیار کمی برای انجام یک تحقیق مستقل وجود دارد.»

در پایان این گزارش آمده است: «ریاض با حمایت از جنگ یمن و این ادعا که ایران در حال پیش بردن خشونت‌های منطقه است و نه خودش، بی‌پروایانه بر فرقه‌گرایی ضد شیعی خود دمیده است. در اواخر ژانویه ۲۰۱۶، ‌ عاملان انتحاری سعودی و مصری استان الشرقیه را هدف قرار دادند و ۴ نفر را کشتند. این چهارمین حمله از این نوع در ۱۲ ماه گذشته بوده است. جنگ عربستان در یمن، همچنین سبب افزایش حمایت از القاعده و داعش شده است. رهبران ریاض ادعا می‌کنند که متعهد به مقابله با ترور هستند اما رویکرد عربستان در قبال جنگ‌ها در سوریه و یمن بیشتر سبب تقویت و پایداری تروریسم شده تا چیز دیگری. علی رغم همه شواهد مبنی بر بی‌ثبات‌ساز بودن رفتار عربستان، حمایت رسمی غرب به ویژه آمریکا از پادشاهی سعودی همچنان تغییری نکرده و باقی است.»